Stáva sa vám, že sa pristihnete pri prezeraní stránok a sociálnych sietí, keď by ste mali pracovať? Dovolím si tvrdiť, že áno. Nie ste však jediní.

Je ťažké sústrediť sa, najmä keď pred sebou máme ťažkú, prípadne nudnú úlohu. Počítače, tablety a telefóny nám v tom vôbec nepomáhajú. K dispozícii máme mnoho rozptýlenia.

Nechcem, aby ste mali výčitky z toho, že sa nie vždy plne koncentrujete tak, ako by ste chceli. Sústredenie si vyžaduje snahu a tréning. Práve nasledujúce kroky by vám mali výrazne zvýšiť vašu pracovnú produktivitu.

Jasne si stanovte váš primárny cieľ

Mali by ste si stanoviť konečný cieľ, nech pracujete na akejkoľvek úlohe. Bude vám jasné, kedy ste ju ukončili a môžete pokračovať.

Príliš mnoho času strácame bezcieľnou prácou. Jednoduchý a veľmi užitočný trik, ktorý by ste si mali osvojiť spočíva v tom, že zakaždým, keď prejdete na ďalšiu úlohu, zapíšete si pár podstatných slov, ktoré predstavujú váš cieľ.

  1. napísať recenziu
  2. odpovedať na všetky včerajšie emaily
  3. odoslať všetky potrebné dokumenty
  4. vybaviť potrebné telefonáty klientom

Zoznam by mohol pokračovať. Ide len o to, aby ste nestrácali zbytočne čas tým, že roztrúsite svoje sústredenie medzi rôzne činnosti naraz. Ako budete postupovať úlohami, uvedomíte si ako ľahko to prebieha a zároveň vás to bude motivovať, pretože sa budete blížiť ku koncu.

Zamedzte prístup akémukoľvek rozptýleniu

Existujú dva prípady, ktoré sa veľmi ľahko postarajú o to, aby ste skončili úplne mimo svojej úlohy. Jedná sa o prerušenia a rozptýlenia.

Ohľadom prerušení toho asi moc nenarobíte. Jedná sa o externú udalosť, medzi ktoré patrí zvonenie telefónu, prípadne kolega, ktorý sa u vás zastaví. S tým telefónom sa ešte dá niečo robiť, no kolegov len ťažko ovplyvníte.

Rozptýlenia sú však už plne pod vašou kontrolou, aj keď vám to tak nepripadá. Rozptýlenie je potreba skontrolovať email, sociálnu sieť, alebo internetovú stránku. Ak podvedome otvoríte vašu schránku, prípadne váš profil, snažte sa to okamžite vypnúť. Radím vám vyvarovať sa akejkoľvek forme rozptýlenia, aj keď máte silnú vôľu odolať. Už len obyčajné premýšľanie, či vám prišiel nejaký email, znižuje vaše pracovné nasadenie.

Pracujte v kratších intervaloch

Nikto sa nedokáže sústrediť celú dobu. V skutočnosti sa väčšina ľudí dokáže najintenzívnejšie koncentrovať okolo 25 – 45 minút. Snažte sa tak o prácu v kratších intervaloch, s krátkymi prestávkami.

Aby ste mali prehľad, nastavte si časovač na 45 minút, podobne ako tomu bolo v škole. Skúste tak pracovať v spomínaných intervaloch a sami uvidíte, či to naozaj funguje.

Zatiaľ čo časomiera pobeží, maximálne sa koncentrujte na danú úlohu.

Hneď ako časomiera vyprší, dajte si krátku prestávku a napite sa čistej vody. Prípadný strečing je rovnako prospešný. V rámci pauzy sa kľudne pozrite na váš email, dajte si však pozor, aby sa prestávka nenatiahla.

Nie každý má však taký luxus, že si môže pravidelne dopriať prestávku. V tomto prípade radím, aby ste si striedali náročnejšie úlohy s ľahšími. Vyhraďte si 30 minút na komplikovanejšiu úlohu a následne 15 minút na odpovede emailom.

Ak budete využívať spomínané kroky, vytvoríte si štruktúru, ktorá vám uľahčí koncentráciu. Platí to aj v dni, kedy ste unavení, prípadne nie veľmi inšpirovaní do práce. Vyskúšajte ich a sami uvidíte, ako sa bude vyvíjať vaša pracovná produktivita.