Najdôležitejšia vec, ktorú musím mať počas práce pod kontrolou, nie je môj čas, ale moja energia.

Prečo?

Sebaláskavosť – Keď som sa pokúšal využiť môj čas čo najefektívnejším spôsobom, podarilo sa mi to iba na krátku dobu. Potom mi jednoducho došla energia a už vôbec nezáležalo na tom či sa mi podarilo získať nejaký čas navyše, pretože som nemal žiadnu energiu, aby som ho mohol nejakým spôsobom produktívne využiť.

Zvládnem viac dôležitých vecí lepším spôsobom – Keď mám pod kontrolou energiu, zvládnem viacej dôležitých úloh a vykonám ich aj vo vyššej kvalite.

Dnes by som sa s vami podelil o tri chyby, ktoré ma v minulosti stáli veľké množstvo energie.

1. Prestaňte pracovať nevyvážene

Určite jeden z najväčších prehreškov voči mojej energii. Popravde, stále ho z času na čas robím.
Hlavným problémom bolo, že som pracoval naraz 2 až 3 hodiny bez prestávky. Zo začiatku to fungovalo, ale potom prišiel večer a mne nezostala žiadna energia. Alebo prišiel stred týždňa a ja som sa cítil úplne vyšťavený, bez inšpirácie a žiadna z dôležitých úloh ešte nebola hotová.

Možno vás tlačí čas alebo ste len jednoducho nadšený a chcete dokončiť veci čo najrýchlejšie. Avšak pracovať takú dlhú dobu bez prestávky jednoducho nefunguje.

Čo robiť namiesto toho:
Aby som si udržal dostatočnú energiu a sústredenosť počas celého dňa a týždňa, robím nasledujúce veci:

Pracujem na nejakej úlohe po dobu 45 minút. Potom si dám prestávku na 15 minút. Počas tejto prestávky vstanem od počítača. Dám si malú prechádzku, umyjem riady alebo si pozriem polku epizódy Simpsonovcov. Venujem sa úplne niečomu inému ako mojej práci a to mi pomáha dobiť baterky. Potom pracujem ďalších 45 minút. Potom si dám dlhšiu prestávku, asi tak pol hodinu. Ak je čas obeda, dám si obed.

Aby ste presne dodržiavali tieto časy, odporúčam používať stopky.

2. Prestaňte sa strácať v šedej zóne

Nestanovenie si pevných hraníc pri práci z vás môže vysávať množstvo energie a spôsobovať stres.

Ak si nestanovíte pevnú pracovnú dobu, potom si nosíte prácu domov, pracujete oveľa dlhšie, alebo ste vždy dostupný na telefóne, a tým prelínate váš pracovný život s tým osobným.

Nemáte medzi nimi žiadne hranice. Potom sa môže veľmi jednoducho stať, že počas zaspávania premýšľate nad vašou prácou. Premýšľate nad tým, čo zajtra spravíte v práci, zatiaľ čo rodina alebo priatelia sa snažia s vami stráviť trocha cenného času.

V hlave vám krúži myšlienka za myšlienkou a hladina stresu narastá. Práve ste sa stratili v šedej zóne.

Čo robiť namiesto toho:
Kľúčom k prekonaniu týchto problémov je stanovenie si pevných hraníc. Tieto dve mi veľmi pomohli:

Nepracovať počas večerov. Mám dva počítače. Jeden využívam iba na prácu a vypínam ho o siedmej večer alebo skôr. Vypnutý zostáva až do ďalšieho rána. Týmto spôsobom mám jasne stanovené hranice, ktoré mi pomáhajú držať sa môjho pracovného rozpisu na 95%.

Žiadna práca cez víkendy. Počas víkendov sa snažím vypnúť od bežnej pracovnej rutiny. Snažím sa tráviť dni bez internetu. Počas víkendu zriedkakedy kontrolujem emaily. Namiesto toho sa pokúšam tráviť čas s priateľmi, rodinou, čítam knihy, pozerám filmy alebo sa venujem nejakým zábavným aktivitám.

Pokúste sa zaradiť tieto dve obmedzenia do vášho života. Ak môžete, pridajte aj ďalšie. Napríklad si stanovte hranicu, ako často budete dostupný na telefóne. Aj týmto spôsobom sa vám môže podariť dokončiť viacej vecí.

3. Nedovoľte, aby vás nedokončená práca ťahala nadol

Odkladanie začatia práce na niečom veľmi dôležitom je samozrejme bežným spôsobom, ako si pridať stres a prísť tak o veľké množstvo energie. Ďalší spôsob úniku energie, ktorý možno nie je tak bežný, je nedokončovanie vecí. Začnete s niečím, ale nedokončíte to.

Čo robiť namiesto toho:
Ak máte pocit, že existuje niečo čo chcete dokončiť alebo sa priblížiť koncu, potom urobte sám so sebou malú dohodu. Spravte sám so sebou záväzok, že na dokončenie tej úlohy si vyhradíte 2 minúty. To je celé.
Ak budete chcieť po 2 minútach pokračovať, pokračujte. Presne takto fungujem 90% času, keď použijem tento tip.
Dôležité je urobiť si návrat k dokončeniu úlohy čo najľahší. Ak urobíte prvý krok, je veľmi pravdepodobné, že budete na danej úlohe pokračovať, až kým ju nedokončíte.

foto: flickr.com