vztahyVzťahy môžu byť veľmi krehká záležitosť – zvlášť zo začiatku. Naopak keď končia, môžu zanechať množstvo nezodpovedaných otázok.

Prečo sa to stalo?
Čo som spravil zle?
Prečo neustále priťahujem hlupákov?

Niekedy nechceme vyplávať s pravdou na povrch, preto použijeme stanovisko ako „jednoducho sme sa rozišli.“

Na to, aby sme sa dokázali učiť z našich chýb, musíme ich vedieť identifikovať.

Nižšie uvádzam 5 chýb, ktoré by vám mali pomôcť odpovedať na tieto otázky a rovnako aj návod ako sa im vyhýbať vo vašom ďalšom vzťahu (alebo ako zachrániť ten terajší).

1. Očakávanie dokonalosti

Dokonalosť je mýtus. Nemôžete byť perfektná priateľka, rovnako tak nemôžete očakávať, že budete perfektný manžel. Žijeme v myšlienke, že ak nájdeme našu spriaznenú dušu, všetko bude perfektné. Takže čo sa stane? Keď si uvedomíme, že náš partner alebo vzťah má nedostatky, utečieme preč, pretože veríme tomu, že to nebol „ten pravý“.

Alebo necháme ostatné názory ovplyvniť pohľad na to, ako by mal náš perfektný vzťah vyzerať, a ak to tak nie je, domnievame sa, že je niečo zle. Váš vzťah môže byť úplne iný ako ten v rozprávkach. Možno ste sa rozhodli, že budete obaja spať v oddelených posteliach, pretože je to pre vás tak lepšie a váš spánok je kvalitnejší – to však neznamená, že váš vzťah je oveľa menej „perfektný“ ako ktorýkoľvek iný.
Nikto a nikoho vzťah nie je dokonalý, a preto nemôžeme samých seba, partnerov alebo naše vzťahy porovnávať s týmito rozprávkami.

2. Kompromisy

Nie sú predsa kompromisy základným kameňom dobrého vzťahu?
Úspešné vzťahy neustále rozprávajú – tajomstvo nášho šťastného manželstva sú kompromisy“. Argumentoval by som s nimi, pretože ak sú naozaj šťastní, pravdepodobne používajú nevhodné slová, keď rozprávajú o kompromisoch.
Nechajte ma to vysvetliť.

Čo je kompromis? Sú to dvaja ľudia, ktorí majú dva rozdielne nápady, potreby, priania atď. a na to aby udržali pokoj, prídu s riešením, ktoré je niekde v strede, alebo jedna osoba ustúpi. Pri kompromisoch obvykle dostáva jedna osoba viac ako chcela, než ten druhý – víťaz.

„Prehratí“ súhlasia na konci argumntácie s kompromisom a sú ochotní akceptovať všetko, pretože veria, že nabudúce budú v pozícií víťazov.

V tomto zmysle by sa dal kompromis chápať ako niečo, kde sa dvaja ľudia usilujú získať to, čo chcú. Častokrát to však prináša obete, pretože buď jeden alebo obaja nezískajú to, čo naozaj chcú, alebo jeden cíti, že sa skôr obetoval, ako získal spravodlivý podiel vo vzťahu.

Čo je teda odpoveď? Spolupráca.

Spolupráca znamená násť vzájomne víťaznú odpoveď.Znamená to kreatívne premýšlanie, kde sa príde na riešenie, ktoré uznávajú obaja. Kde sa obaja ľudia cítia, že majú to, čo chceli (alebo dokonca viac ako dúfali). Pravá spolupráca nie je jednoduchá a prísť na rozumné riešenia, ktoré sú víťazstvom pre oboch si vyžaduje veľa tvrdej práce. Avšak nezanecháva za sebou zranené city a zakrývanie nevôle.

3. Nedopriať si čas sám pre seba

Každý potrebuje čas osamote. A dokonca aj ak si nemyslíte, že áno, stavím sa, že druhá polovica vášho ja je iného názoru.
Páry by nemali byť zlepené bokmi – potrebujete byť aj sám sebou a mať svoje vlastné záujmy.

Takže ak váš priateľ alebo priateľka plánuje nočný výjazd s priateľmi, alebo od vás žiada chvíľku času pre seba, nepanikárte a neberte to osobne. Vnímajte tento čas ako výhodu a spravte niečo pre seba.

4. Nepremýšľanie

Častokrát vyhŕkneme veci bez toho, aby sme nad nimi premýšľali, zvlášť keď sme rozrušení. Tieto veci nás môžu doviesť k veľkému množstvu problémov. A dokonca aj ak váš partner povie, že vám odpúšťa, tieto slová budú stále poletovať niekde v ovzduší.

Takže keď ste rozrušený – predtým ako niečo poviete, urobte si láskavosť. Dajte si pauzu, nadýchnite sa a opýtajte sa, „Je to, čo chcem práve povedať zmysluplné, nápomocné, rozumné a potrebné? Ak nie, tak radšej držte ústa zatvorené.

5. Snažiť sa kontrolovať alebo zmeniť našich milovaných

Tento bod je dôležitý. Ja viem, že všetci „vieme“, že by sme nemali vstupovať do vzťahov s očakávaním niekoho zmeniť, avšak podvedome sa o to stále pokúšame.

Nabudúce, keď sa budete cítiť vo vzťahu pod tlakom – nie práve najlepší pocit – úprimne sa pozrite na to, čo vás viedlo k vašim nedávnym činom. Snažíte sa manipulovať, meniť, alebo kontrolovať situáciu nas vaši partnerom?

Naozaj sa nad tým zamyslite. Niekedy vyzerajú naše činy nevinne (zvlášť pre nás samých), ale ak nazrieme hlbšie, budeme prekvapený čo sme našli. Snažiť sa kontrolovať je len ďalší spôsob pokúšať sa meniť.
Chcete aby bolo všetko určitým spôsobom (vašim spôsobom), vrátane vášho partnera. Kontrolovaním situácie sa pokúšate meniť všetko tak, aby to zodpovedalo vašim predstavám. Ak sa pokúšate niekoho kontrolovať alebo meniť, posielate mu zároveň správu, že to aký je teraz, nie je v poriadku. Je to ten druh správy, ktorý chcete aby dostala aj osoba, ktorú milujete?

Verte mi, že tá osoba už vie, aké sú jej chyby a nepotrebuje, aby jej ich stále niekto pripomínal. Preto na to radšej zabudnite. Nechajte to tak.

Myšlienka na záver

Ak zistíte, že ste sa niektorej z predchádzajúcich chýb v minulosti dopustili, netrestajte sa za to.
Účeľom tohto článku je pomôcť identifikovať vám chyby z minulosti, poučiť sa z nich a v budúcnosti mať zdravší a šťastnejší vzťah.

zdroj: dumblittleman.com