Nie je nič lepšie ako vstať a cítiť sa kompletne oddýchnutý. Cítiť sa tak dobre, že obrazne vyskočíte z postele a ste plný zvedavosti, ako nádherný bude dnešný deň.

Je však smola, že naposledy, keď ste si mohli dopriať takéto prebudenie bolo počas letných prázdnin, keď ste navštevovali školu.

Som si istý, že väčšina z vás mi dá v tomto za pravdu.

V týchto dňoch je spánok braný ako niečo, čo vám každodenne uberie pár hodín z vášho hektického rozvrhu. Samozrejme, radi chodíte spať a je vám jasné, že potrebujete aspoň pár hodín spánku. Poviem vám však jednu vec, čo sa týka vášho zdravia, ničomu nemôžete dávať väčšiu prioritu ako spánku. 

Okrem toho vám stačí na dobré fungovanie 5-6 hodín a ste na to náležite hrdí.

Prepáčte, že vám teraz zničím vaše predstavy, avšak čo ak vám poviem, že nedostatok spánku je jedným z najväčších dôvodov pre obezitu, srdcové choroby a cukrovky? Je fyzicky nemožné vyhnúť sa tomu, ak nebudete dostatočne spať.

Pravdou však je, že to, čo máte, je veľmi veľký spánkový deficit a úrok je naozaj obrovský.

Je zábavné ako môžete na niečo získať trochu viac času, ak naozaj veríte a pochopíte, ako dôležité to je. Poďme sa teda pozrieť na najdôležitejšie dôvody pre dobrý nočný spánok. Prečítajte si ich a pochopíte, že spánok vám nemusí zachrániť iba vašu váhu a zdravie, ale  dokonca by to mohol byť aj život.

1. Štúdie ukázali, že byť hore celú noc (byť hore po dobu 17 hodín a viac) má za následok, že môžete reagovať na odpovede porovnateľne ako osoba, ktorá má v krvi pol promile alkoholu.

Takže tým pádom ste veľké nebezpečenstvo pre seba a aj ostatných. Samozrejme, tento nedostatok fyzickej a psychickej kontroly nenastane, ak si z vášho času ukrojíte osem hodín na spánok. Každou hodinou, ktorú navyše ostanete hore, znižujete vašu schopnosť sústrediť sa a výkonnosť počas nasledujúceho dňa.

Nedostatok spánku má vplyv na neúplný hormonálny cyklus. To znamená, že vaše telo nemôže produkovať dennodenné hormóny ako sú kortizol a adrenalín vtedy, kedy ich potrebuje. Výsledkom je, že ste závislí na stimulantoch, ktoré vás urdžujú v rytme a tým sa odsudzujete k ďalšej bezsennej noci.

2.Nedostatok spánku spôsobuje, že vaše telo si vytvára systém, ktorý pomôže zvládnuť váš drsný životný štýl.

Jedným spôsobom je nadmerné vypúšťanie stresových hormónov ako kortizol. – a to najmä v ten večer. Stresové hormóny vám dovoľujú pokračovať, avšak taktiež sú zodpovedné za to, že ste počas noci hore, a čo viac – vašemu telu dávajú signál, aby si ukladalo tukové zásoby. A to nehľadiac na to, ako veľmi cvičíte alebo jete.

3. Fyzikálne zmeny vypúšťania stresu sú len jednou časťou celej rovnice.

Ďalšou vecou, ktorú potrebujete zvážiť je kompenzačný model, ktorý ste si prestali vytvárať. Extra kávička sem, pár sladkostí tam a rozhodnutie dať si jeden popoludňajší muffin. Keď ste unavení, vaše obranné mechanizmy nefungujú a je preto veľmi jednoduché domnievať sa, že tieto veci sa jednoducho nerátajú. Avšak práve tieto veci môžu byť tým, čo vám bráni v zhadzovaní alebo naberaní váhy a v neposlednom rade aj v zlepšení vášho zdravotného stavu.

4. Keď už hovoríme o cukroch, tak tieto popoludňajšie túžby sa nenachádzajú iba vo vašej hlave.

Ak nemáte dostatok spánku váš mozog neustále vysiela urgentné správy na rýchle doplnenie energie. Je to takzvaný inštinkt prežitia – všetko je to o udržaní vás v strehu a sústredených, ako je len možné. Sila vôle nemôže sama tieto túžby nejakým spôsobom prekonať – nie ak bojujete s vašim vlastným telom. Len vám bráni v tom, aby ste sa začali zdravo stravovať a nedostatok cukru v krvi tiež nehrá vo váš prospech. Skutočne najhoršou časťou je, že tieto denné odpustky môžu znamenať, že hormón inzulín je neustále zvyšovaný a vy sa tak vydávate naprieč možnej cukrovke.

5. Pravdou však je, že to nie sú len popoludňajšie túžby, ktoré sa vás zmocnia, keď ste unavení.

Pravda je taká, že sa dennodenne pristihnete jesť oveľa viac a budete tak robiť počas celého dňa. Raňajky bokom, o tom niet žiadnych pochýb. Rovnako budete mať tendenciu robiť horšie rozhodnutia – viacej spracovaného jedla, viacej sladených nápojov, viac škrobových sacharidov alebo vysmážaných jedál. A je veľmi ťažké sa z tohto vyslobodiť, keď vaše oči klipkajú od únavy a vaša motivácia je na bode mrazu.

 6. Bolenie chrbta, bolenie krku, bolenie brucha. Keď ste unavení, zdá sa akoby vás všetko bolelo.

Regenerácia nášho tela sa koná tiež počas spánku a to počas prvej polovice noci – medzi 22:00 – 2:00 ráno. Ak jednoducho ignorujete tento čas a vstávate s budíkom nastaveným na 6 alebo 7 hodín ráno, vaše telo nemá jednoducho dostatok času, aby obnovilo svalové bunky alebo celkovo žiadnu z vašich buniek. To je dôvod prečo sa stále cítite fyzicky slabý a máte neustále nejaké zdravotné problémy.

7. Je celkom ťažké dosiahnuť niečo významné, ak máte počas dňa zriedkakedy energiu na to, aby ste ho vôbec nejako zvládli.

Nedostatok spánku vás môže vyjsť drahšie ako si myslíte. Jednoducho sa zaseknete vo vašom stereotypnom živote a po čase budú pre vás zmeny obrovským problémom. Či to bude začiatok  vzťahu, nová práca, promovanie na škole, je veľká šanca, že sa to vôbec neudeje, pretože budete unavení a jednoducho vyhoríte.

Ak vymeškáte každú noc pol hodinu spánku, za rok to máte presne 182,5 hodín vymeškaného času. Na splatenie tohto dlhu neexistuje žiadna skratka, dokonca si to nemôžete ani nadbehnúť. Je to neustály a vyčerpávajúci dopad na vaše zdravie. Nabudúce si povedzte, že s tým môžete niečo spraviť, zastavte sa a zamyslite sa nad tým ako veľký je váš spánkový deficit práve teraz, a zvážte, že noci sú tmavé z nejakého dôvodu a, že vaše telo vám dáva rôzne fyzické a emočné signály o vašej únave tiež z nejakého dôvodu. Možno je na čase začať si tieto signály všímať a vyhľadávať to, čo vám chýba.

Dobrou správou je, že dokonca aj malé zvýšenie vášho spánku (o 30 alebo aj 15 minút denne) môže drasticky zlepšiť spôsob ako sa cítite a ako fungujete. Vzdať sa všetkého a začať implementovať tieto obrovské zmeny je pre väčšinu z nás nemožné. Avšak v prípade nedostatku spánku nemusí platiť „Všetko alebo nič“. Prečo sa jednoducho dnes nevyberiete do postele o pol hodinu skorej a neodmeníte tak vaše zdravie?