Za posledných pár rokov som sa toho ohľadom zavádzania zmien naučil mnoho. Nič ma však nenaučilo tak, ako veci, ktoré som spravil zle – hriechy zamedzujúce zmeny.

Nasledujúcich sedem hriechov vám bráni vykonať vytúžené zmeny. Vyhnite sa im a budete mať omnoho väčšiu šancu uspieť.

Rýchla zmena

Všimol som si, že ľudia sa snažia zmeniť príliš rýchlo. Chodia do posilňovne a s úsmevom vám vravia „Budem sem chodiť každý deň“. Nasledujúci deň ich tam stretnete opäť, možno aj ďalší týždeň, smutné je však, že potom už ani nie. Prečo to tak je? Je to nedostatok motivácie alebo disciplíny? Nemyslím si. Je to tak, pretože sa snažia o zmenu príliš rýchlo. Doslova sa zničia na bežiacom páse, čo prinesie veľkú záťaž a bolesť, ktoré ich s tým prinútia skoncovať. Čo ak by sa pokúsili ísť pomalšie? Namiesto donucovania sa ísť radšej krok za krokom. Pomaly, ale iste sa tak dá predlžovať čas cvičenia. Návšteva posilňovne by tak bola omnoho cennejšia, pretože by bola aj väčšia motivácia chodiť pravidelne. Všimol som si, že rýchla zmena je najsmrteľnejší hriech pri pokuse o zmenu. Pomalým tempom sa nepopálite. Môžete tak zo zmeny urobiť zvyk a nie bezpredmetný pokus.

Neprispôsobivosť

Keď došlo k robeniu zmien, plánovanie bolo mojím starým priateľom. Plánoval by som každý krok, ako docieliť určitú zmenu.  Vytvoril som si špecifické ciele a kroky, ktorými by som ich dosiahol v rozumnom čase. Väčšina ľudí by spomínanej filozofii zatlieskala. Dokonca to aj dáva zmysel, pretože ľudia chcú mať ilúziu, že majú veci pod kontrolou. Práve preto nám zvyknú tvrdiť, že plánovanie je neskutočne dôležité. Staré porekadlo vraví, „Zanedbajte plánovanie a pripravte sa vyhorieť“.

Avšak, všimol som si, že práve plánovanie poškodzuje možnosť zmeny. Robí z nás neprispôsobivých a trpí tým aj možnosť zmeny. Uvedomte si, že potrebné zmeny vám pomôže vykonať práve flexibilita. Neznamená to, že sa kompletne musíte vzdať plánovania, treba sa len zamerať na to, že naše plány sa budú a musia meniť! Musíte byť prispôsobiví, aby ste boli schopní zmeniť sa.

Viacero zmien naraz

Keď sa väčšina z nás rozhodne zmeniť sa, snažíme sa o zavedenie viacerých zmien naraz. Spomaľte! Ak sa vrhnete do viacerých zmien naraz, veľmi sa zvýši pravdepodobnosť neúspechu.  Keď sa zameriate na jednu zmenu, využijete na ňu celú energiu.  Ak sa snažíte o viacero zmien, vaša energia sa výrazne redukuje. Takže sa skúste jednoducho zamerať na jednu zmenu, kým sa nestane vaším zvykom, a potom pokojne prejdite na ďalšiu.

Sledovanie

Tento hriech je veľmi bežný a smrteľný. Viem to práve preto, že som s ním bojoval celý život. Sledovanie – dívanie sa namiesto práce! Robil som tak mnoho krát. Chcem urobiť zmeny, čítam o tom, pýtam sa, premýšľam, prakticky robím všetko až na samotný výkon. Je to veľmi jednoduché byť prichytený pri sledovaní, pretože je to ľahké a príjemné. Na druhú stranu to nie je celé zlé. Sledovanie vám môže pomôcť priučiť sa a zlepšiť. Nič sa však neurobí samé, takže konajte. Chcete sa stať bežcom? Vyberte sa von a začnite bežať! Keď skončíte s behom, môžete si o tom pokojne aj čítať.

Odmeňovanie

Bežná rada znie, že je dobré sa odmeniť za každú pozitívnu aktivitu. Takže, ak si chcete rozvinúť zvyk čítať, odmeníte sa čokoládou za každých 50 strán. Dáva to zmysel, však? Ak sa podporíte, chcete danú aktivitu vykonávať viac (formuje sa tak zvyk). Avšak, postupne som prišiel na to, že odmeny iba brzdia proces zmeny. Zoberme si typický príklad. Žena sa chce dostať do formy a tak začne pravidelne chodiť do posilňovne. Nenávidí to tam, ale odmení sa masážou po každom tréningu. Ako dni plynú, nenávidí posilňovňu viac a viac (toto sa deje, keď sa nútite k niečomu, čo nemáte radi). Nakoniec sa však toho všetkého vzdá. Uvedomí si, že si môže dopriať masáž aj bez tréningu. Zo začiatku sa môže cítiť vinná, avšak stále to pre ňu bude lepšie ako návšteva posilňovne. Podobné prípady vídavam pravidelne. Stávalo sa to aj mne a to pomerne často. Aby ste vytvorili trvalú zmenu, musíte byť dostatočne motivovaný. Ak pre vás daná aktivita nie je príjemná, upustíte od nej znova a znova. Snažte sa tak zamerať, ako sa dá spomínaná činnosť vychutnať. Zamerajte sa na váš tréning a na potešenie, ktoré cítite, keď trénujete. Spomaľte a nenúťte sa, pretože si tak privodíte iba bolesť. Ak niečo naozaj nenávidíte, vynájdite nový spôsob zmeny. Namiesto posilňovne, tak skúste rôzne športy, hru s deťmi, alebo jednoducho prechádzanie sa po vonku. Aby ste z niečo vytvorili zvyk, danou odmenou musí byť konečná zmena. Inak neuspejete.

Strach o výsledky

Zvykneme preceňovať to, ako rýchlo dokážeme dosahovať výsledky. Ak však nedosiahneme žiadané výsledky, bývame z toho frustrovaní. Stávame sa tak celkovo nespokojnými a hádžeme do ringu uterák. Podobné sa mi stalo nespočetne veľa krát. Je mi nad slnko jasné, že chcete dosiahnuť výsledky v krátkom čase. Výsledky, na ktorých vážne záleží, sú však dlhodobé. Zvykneme preceňovať krátkodobé výsledky a podceňujeme tie dlhodobé. Takže, ak vydržíte sľubujem vám, že dosiahnete potrebné výsledky. Robenie zmien, by malo byť v prvom rade zábava. Príjemný pocit z veľkej zmeny, by mal byť dostačujúci aj z pohľadu krátkeho obdobia. Nenechajte sa zlákať z krátkodobých výsledkov, ktoré vám neprinesú taký prospech, ako tie dlhodobé.

Zmena z dôsledku neistoty

Zmena života k lepšiemu je skvelá vec. Kompletne to zmenilo môj život. Presunul som sa z úplnej depresie a zmätenia, ku šťastiu a naplneniu, na základe pár jednoduchých zmien. Niektorí ľudia sa zmenia tak, že  rázom nežijú zmysluplný život, čo do istej miery spôsobuje neistota. Zapamätajte si, že sa nemeníte preto, že ste nedostatoční, alebo neprimeraní. Meníte sa jednoducho preto, aby ste zlepšili kvalitu vašich životov. Napríklad preto, aby ste boli zdravšie a súcitnejšie osoby.