Ako sa lepšie sústrediť na prácu

Máte problémy so sústredením?

Či pracujete sám na seba alebo pre zamestnávateľa, zbytočné hodiny strávené updatovaním profilu na Facebooku vás bližšie k vašim cieľom nedostanú.

Všetky tieto veci vás rozptyľujú od práce.

Dokonca aj ak sa snažíte koncentrovať, môže sa stať, že odbije päť hodín a vy máte pocit, že ste nič nezvládli.

Dnes vám prezradím pár tipov ako sa lepšie sústrediť a dokončiť viacej práce.

Minimalizujte všetky rozptýlenia

Ak žijete sám a pracujete z domu, s rozptýlením sa asi veľmi nestretávate. Ak však pracujete v rušnej kancelárií, v ktorej musíte neustále reagovať na rôzne úlohy, ako je zdvíhanie telefonátov, odpovedať na emaily klientov, je isté, že každých pár minút vás niečo rozptyľuje.

Vašim cieľom nie je úplne zbavenie sa všetkých faktorov, ktoré vás rozptyľujú, to nie je možné. Vy sa musíte pokúšať o zbavenie sa takého veľkého množstva ako sa len dá.

Lepšie sa sústrediť sa dokážete aj nasledovaním týchto rád:

Zavrite si vášho emailového klienta – Ak je to nevyhnutné, prihláste sa každú polhodinu a skontrolujte či vám neprišlo niečo dôležíté.

Nechajte si na vašom telefóne odkazovku – Nemusíte odpovedať na každý telefonát, zvlášť ak máte rozrobenú nejakú dôležitú prácu. Zavolať naspäť môžete kedykoľvek neskôr a myslím si, že aj v lepšej nálade.

Zavrite dvere na vašej kancelárií – Ak pracujete v otvorenej kancelárií, kde sa premelie množstvo kolegov, dajte si na hlavu slúchadlá a predstierajte, že napríklad počúvate hudbu. Uvidíte ako veľa ľudí to odradí od toho, aby vás vyrušovali od práce.

Buďte pripravení 

Niektoré úlohy si vyžadujú množstvo sústredenia – ako je písanie správy, plánu alebo komplexná analýza nejakých dát. Ak stojíte pred nejakou z podobných úloh, asi sa nechcete nechať vyrušovať každých päť minút len preto, aby ste našli tú správnu zložku. Určite nechcete znova otvárať vašu emailovú schránku a hľadať tam nejaké dôležité informácie, ktoré potrebujete k práci.

Pred tým ako začnete nejakú z podobných veľkých úloh, uistite sa, že:

Máte všetky informácie, ktoré budete potrebovať (relevantné dokumenty, vytlačené emaily a pod.)

Ste fyzicky v pohode – Dajte si pohár vody alebo kávy, nejakú tyčinku alebo ak je to potrebné, choďte na WC.

Spravte si poriadok na vašom pracovnom stole, aby ste si mohli rozložiť všetky veci, ktoré budete pri práci potrebovať.

 

Vyhýbajte sa rozptýleniam 

Existuje množstvo nástrojov, ktoré vám môžu pomôcť pri vyhýbaní sa rozptýleniam. Programy, ktoré môžu blokovať určité stránky alebo programy, ktoré bežia v úplnom zobrazení (full screen), čiže vám umožňujú vidieť iba vašu prácu a odpútať pozornosť od rôznych rozptýlení.

Ak nájdete nejaký nástroj, ktorý vám pomôže, tak ho použite, avšak pamätajte si, rozptýlenia neprichádzajú iba z vášho okolia, taktiež vznikajú aj vo vašej mysli. 

Možnože ste znudení alebo sa trápite nad nejakou úlohou a práve v tej chvíli sa vás zmocní nutkanie skontrolovať si váš mail alebo jednoducho len tak nečinne surfovať po internete a náhle si spomeniete, že musíte spraviť niečo súrne.

1. Uvedomte si, že sa vás zmocňuje rozptýlenie 

Predstavte si samého seba „Máte nutkanie skontrolovať email“ alebo „Máte impulz ísť surfovať po internete“. Možno to bude znieť trocha hlúpo, ale pomôcť vám môže aj obyčajné rozoznanie toho, že máte nutkanie nechať sa rozptýliť.

2. Ak si spomeniete na niečo, čo vám treba spraviť, poznačte si to na papier alebo do vášho počítača. 

Niekedy môže dokončenie nejakej úlohy trvať hodiny. Preto ak nechcete medzitým na niečo zabudnúť, poznačte si, čo všetko vám treba spraviť a tým pádom môžete všetky povinnosti vypustiť z hlavy.

Dokončiť nejakú prácu a mať ten skvelý pocit, že už máte niečo za sebou je nesmierne oslobodzujúce. Zbavte sa všetkých rozptýlení, ktoré majú dopad na váš pracovný deň a uvidíte ako veľa dokážete zvládnuť.

 

Marek

Naše myšlienky rozhodujú o našom postoji, náš postoj rozhoduje o našich činoch a naše činy rozhodujú o našom živote!

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude uverejnená. Prosím, vložte vaše meno, email a komentár.