Uvedomili ste si niekedy, že chvíle, kedy sa musíte naozaj sústrediť, sú tie najťažšie?

Zoberte si dni, kedy máte naplánovaných viacero stretnutí, plnú schránku emailov a množstvo domácich prác, ktoré musíte vybaviť. Jednoducho sa tak pristihnete, že skáčete od jednému k druhému bez toho, aby ste niečo poriadne dotiahli do konca. Keď sa potrebujete súčasne zamerať na viac vecí, potrebujete bojový plán. Nasleduje pár tipov, ktoré vám ho pomôžu zostrojiť:

Napíšte si zoznam

Je nemožné sústrediť sa, ak si stále musíte pripomínať určité veci, aby ste na ne nezabudli. Práve preto si zapíšte všetko, čo dnes musíte urobiť. Nemusí sa jednať o komplexný zoznam, stačí aby obsahoval pár určitých bodov, na ktoré sa budete zameriavať. Môžete si tak vytvoriť oddelený zoznam do práce a domácnosti, prípadne jeden spoločný. Ak vás niečo napadne, uistite sa, že si to niekam poznačíte. Aj malé veci ako kúpa mlieka po ceste domov,všetko toto dokáže úplne zbytočne čerpať vašu mentálnu energiu.

Stanovte si priority

Keď už máte zostavený váš osobný zoznam, nasleduje stanovenie si priorít na každý deň. Zamerajte sa hlavne na veci, ktoré sú neodkladné a následne budú pokračovať druhoradé záležitosti. Snažte sa ísť do hĺbky, aby ste nič nevynechali.

Jednoducho sa zamerajte na to, čo sami považujete za dôležité. Je to len na vás, čo budete pokladať za priority. Všeobecne sa tak považujú veci, ktoré sú najdôležitejšie. Môžete však zvoliť presne opačný systém a zamerať sa na tie jednoduchšie, ktorými ľahko prekĺznete.

Skúste si nejak označiť prvú, druhú a tretiu úlohu. Môžete samozrejme využiť aj inú metódu, napríklad farby. Ide hlavne o to, aby ste sa zameriavali na úlohy postupne, čo vám zaručí potrebnú efektívnosť v riešení zložitejších úloh.

Snažte sa zamedziť potrebe niekoľkých úloh súčasne

Akokoľvek lákavo vám pripadá odpisovanie na emaily počas porady, snažte sa vyhýbať podobným činnostiam. Nie je možné venovať potrebnú pozornosť súčasne viacerým činnostiam a práve preto dochádza k robeniu smiešnych chýb. Riešte tak veci jednu po druhej. Môže to byť napríklad:

  • Nastavte si čas na vykonanie určitej pracovnej činnosti

  • Emailom sa venujte v určitý čas, nie súčasne počas dňa

  • Skúste vypnúť všetky sociálne siete, až do obednej prestávky (ak sú však predmetom vašej práce, správajte sa k nim ako k emailom).

Kedykoľvek sa pristihnete, že sa chcete v jednom momente venovať viac činnostiam, snažte sa to ihneď stopnúť. Pripomeňte si, že dokážete konať efektívnejšie, keď ukončíte úlohu A pred tým, ako sa posuniete k B.

Pracujte pozorne, dávajte si prestávky

Žiaden z nás sa nedokáže sústrediť dlhú dobu, aj keď to v rámci našej pracovnej vyťaženosti neustále skúšame. Vedie to len k spomalenému napredovaniu, chybám a odkladaniu.

Aby ste zabránili zbytočnému otáľaniu, skúste fungovať podobne ako v škole. Pracujte približne 45 minút a následne si dajte 5 minútovú pauzu na strečing a rozhýbanie. Veľmi dobré je počas spomínanej pauzy vypiť pohár čistej vody. Ak viete, že po odpracovaní určitého času príde pauza, je omnoho ľahšie sústrediť sa.

Pevne dúfam, že vás nebudú tak často postihovať dni, kedy nemáte čas ani rozmýšľať. Ak máte pocit, že skáčete od jednej veci k druhej a prerastá vám to cez hlavu, skúste zaviesť do života spomínané zmeny. Zamerajte sa na osvojenie si zručností lepšieho riadenia času, ktoré vám budú veľmi osožné ako v pracovnom, tak aj v osobnom živote.

foto: flickr.com


Ako bude reklama vypadať?
-
Chcete tu reklamu len za 150 CZK?
Zobraziť formulár pre nákup