Ako si vybudovať pracovné kontakty a získať rešpekt

Nezáleží na tom ako ste talentovaní alebo rozumní, ak nebudete efektívne komunikovať s okolím, bude pre vás ťažké získať prácu, rešpekt, udržať si klientov a celkovo mať produktívne vzťahy. Umenie komunikovať je veľmi špeciálny proces. Komunikácia môže byť ako ulica s hektickým prúdením správ, s prichádzajúcimi a odchádzajúcimi medzi odosielateľmi a ich príjemcami. Ak si nedáte pozor, zmeškáte vlak a následne na to odošlete odpoveď ktorá nie je adekvátna.

Niektorí ľudia sa narodili s týmto darom. Môžu niečo započuť a sú schopní zapojiť sa do konverzácie hocikedy chcú. Väčšina ľudí však nemá tento dar. Pozrime sa teda bližšie na možnosti ako sa dá zlepšiť v tejto oblasti. Cieľom nie je stať sa dokonalým, ale s troškou úsilia možno posuniete svoje schopnosti o stupienok vyššie.

Takto si môžete vybudovať  dobré pracovné vzťahy:

 

Zamerajte sa na prvý dojem a neverbálne správanie

Poznáme verbálnu aj neverbálnu komunikáciu. Pri komunikácii sa neprejavujeme iba slovami, ale tiež našim správaním, výrazom a tónom hlasu. Ak chcete prvý krát dobre zapôsobiť, je potrebné zaujať dobrým postojom, pevným podaním ruky, jasným sebavedomým hlasom a samozrejme hľadieť priamo do očí.

Neverbálna komunikácia je skutočný kľúč ako si overiť čo si myslíte a ako sa cítite. Ak chcete byť úspešný musíte si byť istý, že vysielate tie správne signály.

Prispôsobte sa, aby ste boli v súlade s ich správaním a emóciami

Pri vytváraní kontaktu s niekým si dajte pozor na duševné rozpoloženie a osobnosť. Porovnávanie charakteristík neverbálneho správania je perfektný spôsob ako si vybudovať správne vzťahy. Ak niekto odzrkadľuje naše správanie (napr. vykonáva podobné pohyby), môže sa nám zdať podobný alebo, že má k nám nejaký bližší vzťah.

Ak sa budete s niekým rozprávať, je ľahšie byť otvorený a chovať sa prirodzene, vzbudí to pocit pohodlia a bezpečia.

Všeobecne je to miera ako sa ľudia cítia na základe ich správania, postoja, tónu hlasu a snažia sa byť s nami na jednej vlne.

Napríklad, boli ste niekedy riadne unavený a niekto plný energie prišiel a neprestajne rozprával? Môže vás to iritovať, alebo byť nepríjemné.

Jednoducho máme radi ľudí, ktorí sú s nami na jednej vlne a sú nám podobní. Budovať si vzťahy na základe neverbálneho správania je kľúčom k vytvoreniu dôvery a tiež budúceho prospechu z týchto vzťahov.

Vzájomné rešpektovanie je rozhodujúce

Naučiť sa asertívne správať je veľmi dôležité pre zdravý vzťah. Asertivita je spôsob komunikácie na základe vzájomného rešpektovania. Je to o poukázaní rešpektu druhým tak, aby sme neznižovali rešpektovanie seba samého. Nebuďte agresívny a nepodceňujte druhých. Avšak nesmiete byť padavka a akceptovať, ak vás nerešpektujú.

Toto je návod ako dosiahnuť rovnováhu medzi vašou potrebou a potrebami ostatných:

  • Naučte sa ako usporiadať asertívne vyjadrenia
  • Vo vyjadrovaní využívajte viac „JA“ ako „TY“
  • Musíte chcieť počúvať a zostať pri tom pokojný
  • Stanovte si fakty a zamerajte sa na problém
  • Adresne vyjadrite osobné myšlienky, pocity a názory
  • Namiesto nejasných alebo nepriamych požiadaviek, používajte jasné priame požiadavky alebo nariadenia, keď potrebujete, aby niekto niečo spravil

Každý deň zvážte či ste boli dostatočne asertívny. Chce to cvik.  Spýtajte sa samého seba:

  • Pri kom ste mali problém byť asertívny?
  • Čo sa vtedy dialo?
  • Ako zvyčajne reagujete?

Každý má svoju osobnosť

Vieme, že ľudia majú rôzne hranice. Zbližovanie po emocionálnej alebo fyzickej stránke vyhovuje každému inak. Niektorí ľudia majú prísne hranice a neotvárajú sa ľuďom ktorých nepoznajú. Ľudia s takto prísnymi hranicami sa ťažko spoznávajú a zdajú sa nám nezaujatí, ale po dlhšom spoznávaní sa z nich môžu stať veľmi lojálni priatelia alebo kolegovia.

Niektorí ľudia sú veľmi otvorení a chcú byť k vám bližšie a sú viac osobní. Títo ľudia nemajú problém byť otvorení a vyjadriť ich pocity.

Pochopiť tieto rozdiely, vám pomôže pri vychádzaní s ľuďmi v profesionálnom živote. Ak ste veľmi otvorený človek, dajte si pozor na to, aby ste niekoho neurazili. V prvom rade by ste mali zistiť, v akých vodách sa pohybujete a spočiatku si zachovať mierny odstup.

Podobne ak ste mierne uzavretý, mali by ste popracovať na vašom asertívnom správaní. Ak si túžite vytvoriť nové kontakty a rozšíriť svoj vplyv, je potrebné stanoviť si nároky.

Cieľom je vyrovnanosť. Najskôr sa naučte pochopiť vlastné hranice a to čo vám vyhovuje. Potom môžete pristúpiť k ostatným.

Zistite ich podobnosti a záujmy

Zistite, čo máte spoločné s ľuďmi, s ktorými chcete byť v kontakte a vybudovať si s nimi vzťah. Toto vám pomôže každý deň absolvovať veľké množstvo spoločenských interakcií a pomôže vám to vybudovať si imidž toho, kto sa zaujíma a stará o druhých.

Napríklad, pri spoznávaní záujmov ľudí môžete postupovať takto:

Petra, žena ktorá má rada hudbu, Robo rád rozpráva o astrológii a Milan je stále zaujatý športom.

Správne. Vedieť, o čo sa ostatní zaujímajú, vám pomôže vytvoriť si o nich lepší obraz a takisto dostať sa k nim bližšie a začať ich spoznávať. Každý rád rozpráva o sebe a svojich záujmoch, tak sa skúste zaujímať aj o druhých.

Nezabudnite byť sám sebou

Nikdy sa neodporúča hrať sa na niekoho iného, aj keď sa potrebujeme prispôsobiť  prostrediu alebo využiť našu spoločenskú inteligenciu v záujme vybudovania si vzťahu alebo urovnania konfliktu.

Zoberte si k srdcu vyššie uvedené myšlienky a nezabudnite byť sám sebou. Ak budete vyzerať neprirodzene, namiesto toho, aby ste prirodzene nadviazali kontakt, všetko čo ste si zaumienili, sa premení na nemotorné správanie. Začnite skúšať tieto nápady a krok za krokom začnete byť viac prirodzený.

Podobne dôležité je skutočne sa zaujímať o druhých a mať v tomto procese pozitívny postoj. Majte úprimný záujem o druhých, ukážte im rešpekt a správajte sa prirodzene, potom vám nadobúdanie nových kontaktov určite nepotrvá dlho.

 

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude uverejnená. Prosím, vložte vaše meno, email a komentár.

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>