Poznáte ľudí, ktorých najobľúbenejším koníčkom je behanie? Ľudia, ktorí spozorujú, ak začujú, že sa niekde spomína behanie. Ja takých poznám a dokonca medzi nich patrím aj ja.

Stále viac však pozorujem, že behanie je pre tých, ktorí nebehajú niečo záhadné. Takíto ľudia si často myslia: Ako môže niekto v takom počasí a v takom vetre behať, namiesto toho, aby si spravil príjemný večer s vyloženými nohami na gauči? Pýtajú sa prečo beháte? Ako vám to vôbec môže prinášať radosť? Ako sa prinútiť?

Poviem vám, že existuje množstvo dôvodov prečo ľudia behajú. Dnes by som vám chcel odhaliť svetlé stránky behania a zároveň prezradiť, prečo je dobré s ním začať.

Prečo chodiť behať ?

Práve teraz na jar, keď vtáci čvirikajú a prvé slnečné lúče v nás vzbudzujú očakávania na teplejšie ročné obdobie, ľudí to láka húfne von za nejakými športovými aktivitami. Jar nás robí života schopnejších a hormonálne zmeny nás nútia venovať viacej energie do pohybu.

Evolúcia nás stvorila perfektne vhodných na behanie. Stavbou tela máme všetko potrebné. Vytrvalostný tréning má taktiež pozitívne účinky na naše telo, obzvlášť na srdcovo cievny systém. Väčšina z nás to vie, ale napriek tomu nás to k behaniu automaticky neťahá. Jednoducho máme problém sa pravidelne venovať nejakému vytrvalostnému športu.

Keď sa však dlhoročného bežca opýtate, prečo chodí behať, často krát sa vám dostane asi takejto odpovede:

„Môžem sa pri tom úplne uvolniť.“

„Cítim sa potom oveľa lepšie.“

„Je to moja chvíľka.“

„Super sa mi pri tom premýšľa.“

„Baví ma to.“

„Jednoducho to potrebujem.“

Veľa bežcov pozoruje, že behanie sa po určitom čase stalo dôležitým faktorom, ktorý do ich života prináša skvelý pocit. Pre niektorých to môže byť prospešné iba z telesnej stránky, iným to prináša aj skvelé duševné výhody. Táto kombinácia telesných a duševných výhod je pravdepodobne tajomstvom, prečo tak veľa ľudí behá. Pre veľa ľudí totiž behanie nie je iba vytrvalostný šport, ale životný štýl.

Účinky na ľudské telo

Moderný život si u väčšiny ľudí nevyžaduje vynakladať nejaké väčšie fyzické úsilie. Tento nedostatok pohybu však vôbec nezodpovedá tomu, ako nás príroda stvorila, a preto sa nemôžeme čudovať, ak sa zrazu objaví rada zdravotných problémov.

Pri pravidelnom behaní je to celkom iné. Vďaka pravidelnému trénovaniu vášho metabolizmu sa cítite telesne úplne super. Všetko je dobre prekrvené. Ste svieži a nabití energiou. Môžete lepšie premýšľať. Dobre trénovaný človek vstáva ráno z postele oveľa lahšie a teší sa na nadchádzajúci deň. Pľúca trénovaného človeka môžu prijať oveľa viac kyslíka, tým pádom sa vám ho dostane viac aj do krvi. V bežnom živote je to celkom jednoduché spozorovať, cítite sa totiž vitálnejší, motivovanejší a samozrejme výkonnejší. Tieto telesné výhody sa starajú o uľahčovanie nášho života.

Účinky na dušu

Behanie má tiež vplyv na náš hormonálny stav. Veľa štúdií preukázalo, že behanie posilňuje v našom tele produkciu serotonínu, látky, ktorá v nás vzbuduzuje pocit spokojnosti. Je preukázané, že behanie môže spôsobovať uvoľňovanie endorfínov, ktoré v nás vzbudzujú pocity šťastia, a preto sa po behaní cítime tak plne uvoľnení. Modené štúdie dokonca ukazujú, že behanie je vďaka jeho efektom účinný prostriedok v boji proti depresiám.

Sotva existuje lepšia metóda, vďaka ktorej môžete nachvíľu odhodiť všetky starosti bokom a nachvíľu byť iba sám so sebou. Starosti a malé škriepy často po behaní vymiznú. Behanie vedie k väčšiemu pokoju. Je to preto ideálny spôsob na každodenné odbúravanie stresu a hnevu a zároveň možnosť, ako prísť na iné myšlienky. Veľa bežcov tieto pozitívne účinky behania využíva cielene, aby napríklad prišli na nové nápady alebo myšlienky, pretože ako vám je už asi jasné, pohyb pomáha pri myslení.

Jednou z najkrajší vecí na behaní je, že človek je na chvíľu sám so sebou. Iba ja a okolie. Veľa bežcov to využíva, ako určitú formu meditácie. Behanie je čas, kedy sa môžete kompletne sústrediť na svoj pohyb a obzvlášť na svoje dýchanie.

Ďalší celkom dôležitým faktom behania sú pozitívne účinky na našu sebadôveru. Behanie je vlastne určitá konkrétna forma aktívneho životného štýlu. Robíte niečo pre seba. Pre váš pocit, zdravie, vzhľad, pre kondíciu. Samozrejme, k tomu sa musí človek trocha prekonať, ale ak sa to zvládne pravidelne, je to skvelé pre jeho sebavedomie.

Budem konkrétny. Ak si niečo predsavzám, tak to aj zvládnem. Pomocou behania sa dá posilniť aj naša sebadisciplína a vôľa.Toto všetko má samozrejme pozitívny vplyv na naše vyžarovanie a robí nás v spoločnosti atraktívnejších.

Veľa šťastných kilometrov!