Všetci vieme, že stres je veľmi nepríjemný. Rovnako tak je problém sa ho zbaviť. Hlavne ak sa k vám stres prikradne v práci a udrie v plnej svojej sile.

Keď na vás útočí stres je potrebné mať po ruke nástroje, ktoré vám z krátkodobého a aj dlhodobého hľadiska umožnia zaobchádzať s emóciami. Touto cestou môžete zabrániť výbuchom hnevu, bezsenným nociam alebo závislosti na rýchlom občerstvení (fastfoodoch), pretože toto všetko spôsobuje stres.

Predstavím vám zopár mojich obľúbených spôsobov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa stresu v práci:

Nájdite rytmus vášho dýchania

Jeden z najefektívnejších a najjednoduchších spôsobov, ako sa zbaviť stresu v práci, pochádza zo starovekej Budhistickej meditácie. Nesie názov Trvalý pokoj a tento stav dosiahnete, ak upriamite svoju pozornosť na nádych a výdych nosom. Myslím, že tento spôsob je jedným z najlepších, ako sa vysporiadať so stresom.

Hlavný účel dosiahnutia Trvalého pokoja je dosiahnuť stav nazývaný: Koncentrovanie sa na jeden bod.  Je to stav keď meditujúca osoba dokáže zamerať svoju pozornosť na daný predmet bez toho, aby jej myseľ odbiehala preč k iným oblastiam. Samozrejme, dosiahnutie tohto stavu trvá roky a nie je teraz našim cieľom. Našou úlohou je zamerať sa na odbúranie stresu.

Tak ako to dosiahnuť?

Všetko čo treba spraviť je sadnúť si a veľmi pomaly sa začať sústrediť na svoje dýchanie. Zamerajte sa nato, aby ste cítili každý nádych a výdych vašim nosom. Ak vám príde niečo na myseľ, nechajte tieto myšlienky odísť. Nesnažte sa ich posudzovať, alebo vyhnať z mysle. Namiesto toho sa začnite opäť sústrediť na dýchanie.

Následne budete počítať 10 cyklov. Jeden cyklus predstavuje nádych a výdych. Toto je omnoho ťažšie ako by ste si mysleli, pretože stres sa vo vašej mysli hneď prejaví. Ak spravíte chybu v počítaní, začnite odznova.

Táto meditácia je krátkodobý aj dlhodobý spôsob vysporiadania sa so stresom. Z krátkodobého hľadiska vás upokojí a vaše pocity úzkosti zoslabí a rozptýli. Z dlhodobého hľadiska vám pomôže dostať stres pod kontrolu a začnete si uvedomovať dôvody, ktoré vám prinášajú stres a zapríčiňujú jeho nárast. Čím viac si to začnete uvedomovať, tým budete mať stres v práci a celkovo v živote viac pod kontrolou.

Vyjdite von na slnko

Predstavte si priemernú kanceláriu. To je doslova raj pre stres. Vaše oči sú pripútané k umelému svetlu, vaše telo je ochladzované vzduchom prúdiacim z klimatizácie a vaše uši sú trápené zvukmi  klepotu klávesníc, tlačiarní a hlasmi kolegov.

Ak strávite podstatnú časť vášho dňa vo vnútri pri výkone svojich náročných povinností, potom veľmi veľa strácate. Stresujúca udalosť vám pripadá ako koniec sveta a zvyšok dňa (týždňa) strávite dumaním nad ňou znova a znova. Vyzerá to tak, že na svete neexistuje nič iné.

Vtedy keď sa cítite, že celý váš svet pohlcuje stres a úzkosť, najjednoduchšou vecou ktorú môžete spraviť je ísť von na slnko. V čase štúdia som prichádzajúci stres pred skúškou riešil tak, že som si zobral stoličku, vyšiel som na najvyššie poschodie budovy s výhľadom na celé mesto, sadol som si na slnko a užíval si skvelý výhľad.

Výsledkom bol úžasný pocit uvoľnenia.

Je vedecky dokázané, že slnečné žiarenie robí ľudí šťastnejšími. Spôsobuje tvorbu vitamínu D vo vašom tele a ten je prirodzené antidepresívum.

Na druhej strane otvorený priestor vám pomôže prejsť k inému uhlu pohľadu. Výhľad na mesto nám pripomína, že okolo nás žijú ľudia s oveľa ťažším životom. Musíme byť preto vďační zato čo máme a to, že nespravíme nejakú skúšku predsa neznamená koniec sveta.

Dokázať zmeniť uhoľ pohľadu a zamerať sa na niečo, čo má význam je nádherná ľudská vlastnosť. Preto vyjdite von na otvorené slnkom zaliate miesto, spomaľte a skúste sa zamerať na niečo čo má skutočný význam.

Dajte si dobrý zelený alebo biely čaj

Všetci pijeme čaj, ale nie každý vie ako dobre pôsobí proti stresu. Zelený a biely čaj sú obzvlášť veľmi prospešné pre naše zdravie.

Pre prípad, že ich nepoznáte toto sú základné druhy čajov:

– Zelený čaj

– Biely čaj

– Oolong čaj

– Čierny čaj

– Pu Erth čaj

Všetky tieto čaje pochádzajú z rovnakej rastliny, ale majú iné meno, pretože boli inak spracované alebo sú z odlišnej časti rastliny. Zelený čaj je napríklad pražený alebo upravený  parou, aby sa zabránilo fermetácii. Biely čaj nie je produkt spracovania listov ale púčikov rastliny. Tieto dva čaje sú na stres o čosi vhodnejšie ako tie ostatné.

Takže ako čaj pomáha proti stresu?

Čaj je plný antioxidantov. Pomáha nielen pri strese, ale aj pri iných problémoch. Jedná štúdia  poukazuje nato, že ľudia ktorí pijú čaj sú šťastnejší, iná zas hovorí o znížení výskytu rakoviny a iných civilizačných chorôb. Rozhodne poznáme veľa psychologických dôvodov prečo čaj pomáha proti stresu. Čínsky lekári ich poznajú tisíce rokov a dnes to faktami dokazujú vedci západnej civilizácie. Šálka čaju totiž dokáže v tele potlačiť produkciu hormónov vyvolávajúcich stres.

Dôležitou vecou je nepridávať si do čaju mlieko. Proteíny v mlieku môžu zničiť, niektoré blahodárne účinky čaju.

Vyskúšajte klasickú hudbu

Pred niekoľkými rokmi som objavil akým spôsobom môže klasická hudba ovplyvniť úroveň stresu. Šoféroval som domov po ťažkom dni v práci a náhodou som preladil rádio na miestnu stanicu vysielajúcu klasickú hudbu. Normálne by som to hneď preladil, ale v ten deň vo mne vzbudili pozornosť zvuky violy. Dnes viem, že to je Vivaldiho slávne dielo s názvom Zima. V ten deň ma to dostalo.

Odvtedy som vyskúšal všetkých veľkých skladateľov, Mozarta, Beethovena, Bacha atď. Osobitne mám rád Ruskú klasiku, ktorú charakterizujú odlišné tóny.

Klasická hudba je fantastická vec na upokojenie. Zvlášť pri pocite pracovného stresu a úzkosti. Môžem vám odporučiť hlavne jemné zvuky violy a melódiu klavíra. Nahrajte si túto hudbu do ipodu. A vtedy, keď budete mať pocit, že na vás padá celá kancelária, započúvajte sa do nej na chvíľu.

Jednoducho sa uvoľnite

Veľa z nás prepadá stresu. Viem znie to trochu nezmyselne, ale vo veľa prípadoch je to pravda. Podľahneme stresu alebo úzkosti a zmierime sa s tým, ako s normálnou súčasťou života.

A čo je horšie, premýšľame o rovnakých problémoch stále dookola. Domnievame sa, že ak budeme premýšľať o stresujúcich problémoch prídeme na riešenie ako sa ich zbaviť. Týmto však všetko iba zhoršujeme. Vždy keď premýšľame o strese, je to ako priliať ďalšiu kvapku benzínu do ohňa. Rozmýšľanie o tom, že ste vystresovaný vás ešte viac vystresuje.

Ironické však?

Pre tento prípad je dôležité mať po ruke túto múdrosť: „Jednoducho sa uvoľni!“ Znie to jednoducho a pravdepodobne aj trochu nezmyselne, ale je to niečo, čo musíte vyskúšať. Jednoducho sa uvoľnite. Nie všetko je také zlé ako sa zdá.

S cieľom pomôcť vám dosiahnuť úľavu, sa s vami podelím o jednu Budhistickú múdrosť Indického majstra Shanditeva. Veľa krát v mojom živote mi to pomohlo vyrovnať sa so stresom a obavami.

„Prečo sa strachovať, ak sa dá problém vyriešiť? Ak sa problém nedá vyriešiť, je zbytočné sa strachovať.“

Ak sa nato pozrieme logicky, naozaj nie je dôvod podliehať stresu a obavám. Zapamätajte si tieto fakty a jednoducho sa uvoľnite! Je úžasné ako silno to môže pôsobiť, ak sa skutočne chcete uvoľniť.

Stres v práci alebo v iných situáciach, je súčasť nášho života, o tom niet pochýb. Ale ako pri bolesti zubov alebo chrbta, rovnako aj v tejto oblasti poznáme riešenia. Meditácia je jednou z nich. Snažte sa preto vidieť veci aj z iného pohľadu. Ak sa vám podarí do vášho života preniesť jednu alebo dve z vyššie uvedených vecí, potom sa dostanete na tú správnu cestu ako sa uvoľniť, keď na vás doľahne stres.