Väčšina ľudí prežije dvadsiate roky svojho života získavaním nezdravých návykov – sobotné vyspávanie do druhej popoludnia a míňanie všetkých dostupných prostriedkov na najnovšie módne výstrelky.Tridsiate roky (obdobie medzi 30-40) sú ideálny čas na vybudovanie návykov, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše životné ciele.

Tu je 7 životných zmien, ktorými sa môžete v tridsiatke nasmerovať k dlhodobému životnému úspechu.

1. Prestaňte fajčiť

Ak ste začali fajčiť, okamžite s tým prestaňte. Aj keď už nemôžete napraviť škody, ktoré ste si na zdraví fajčením napáchali, štúdiá preukázali, že tí, ktorí skončia s fajčením pred štyridsiatkou majú o 90 % menšie riziko úmrtia ako tí, ktorí v tom pokračujú.

2. Začnite chodiť spať a vstávať každý deň v tú istú dobu

Doháňať nedostatok spánku počas víkendov môže byť lákavé, ale odporúčam nerobiť to. Ak si pretiahnete spánok o pár hodín čo i len pár dní po sebe, riskujete reštart telesných hodín a hrozí, že sa počas dní budete cítiť unavený. Vyhnite sa problémom so spánkom tým, že budete chodiť spávať a vstávať pravidelne v tom istom čase.

3. Začnite pravidelne cvičiť

Začnite sa hýbať tak veľa, ako sa vám dá. Nezáleží na tom či je to chôdza, cyklistika, beh alebo plávanie – ráta sa každá aktivita.

V druhej polovici vašich tridsiatych rokov začnete strácať na svaloch. O to dôležitejšie je cvičiť práve v tomto období. Vždy si vyberajte aktivity, ktoré máte radi, pretože ak to bude naopak, je pravdepodobné, že vám cvičenie veľmi dlho nevydrží.

4. Začnite si plniť vaše sny

Neodkladajte cestu za vašimi životnými snami. Chcete si kúpiť dom? Mať deti? Napísať knihu? Vyberte si jeden z týchto cieľov a začnite. Čo môžete spraviť dnes, aby ste sa na konci roka tešili z dosiahnutia nejakého z vašich cieľov?

5. Naučte sa byť šťastný s tým, čo máte

Ak sa dokážete uspokojiť s tým, čo máte, budete žiť šťastnejší život. Všetko je to o vďačnosti. Ak dokážete oceniť to, čo ste zatiaľ v živote dosiahli, budete šťastnejší a eliminujete rôzne negatívne myšlienky. Asi preto si Oprah Winfrey už roky vedie denník vďačnosti.

6. Prestaňte sa porovnávať s ostatnými

Ak ste v porovnaní s vašimi priateľmi alebo súrodencami horší vo vykonávaní nejakej činnosti, zmierte sa s tým. Nikdy si to nevyčítajte.

Ako raz napísal jeden psychoterapeut: ”Neustále sa obzeranie cez plecia druhých, aby ste videli čo robia, vám vaše ciele naplniť nepomôže.” Lepšie urobíte, ak venujete čas premýšľaniu nad tým, čo chcete dosiahnuť a vyhodnotíte váš progres.

7. Začnite si odpúšťať za chyby

Prestaňte sa viniť za vaše chyby. Všetci ich robíme. Nevyplakávajte nad omylmi z minulosti – učte sa z nich a nechajte ich tak, pohnite sa vpred.

Schopnosť odpustiť si a učiť sa z chýb je kľúčovým prvkom k úspechu.

foto: flickr.com