Ak čítate tento článok,  je dosť možné, že patríte medzi ľudí, ktorí držia diétu dva dni a na tretí sa už napchávate obrovskou tablou čokolády. Povedali ste si, že tento víkend upracete vchod pred domom, ale od slov neprešlo k činom a už si to hovoríte skoro štyri mesiace. Rozhodli ste sa, že tento mesiac bude tým, kedy konečne dokončíte podklady potrebné do práce.  Okrem toho, že ste si to povedali ste však s ničím nepohli. Prisahali ste, že skontrolujete vašu E-mailovú poštu do večere. Je však desať hodín večer a stále nič.

Zdajú sa vám všetky tieto vety povedomé? Možno by bolo načase povedať si, že to chce viacej sebadisciplíny. Pravdepodobne ste presvedčení, že sa musíte o to pokúšať lepšie alebo sa potajomky bojíte, že sa nikdy nedokážete prinútiť a zostať tak sústredení na svoj cieľ.

Je to frustrujúce, pretože bez určitého množstva sebadisciplíny, viete sami, že vaše ciele jednoducho odplávajú preč. Ale našťastie existuje pár stratégií ako si vybudovať silu vôle a stať sa tak oveľa odolnejším.

1. Nerozrušujte  sa

Po prvé nerozrušujte sa. Nie je veľmi produktívne naštvať sa a rozrušiť vždy keď v niečom zlyháte.

Nápomocné, je uvedomiť si kde sa stala chyba.

Premysleli ste si vašu stratégiu a ochránili sa tak pred vznikom možných problémov?

Urobili ste si jasný plán celej akcie?

Nechali ste sa rozhodiť druhou osobou?

Objavilo sa čosi neočakávané?

Pravdepodobne máte dobré úmysly, ale rozpadajú sa tvárou v tvár realite. Možno ste zavesili vašu diétu na klinec hneď potom ako ste sa začali cítiť lepšie, alebo siahnete po čokoláde vždy keď ste v strese.

2. Verte v to čo chcete zmeniť

Je veľmi ťažké byť sebadisciplínovaný ak pochybujete v to čo sa snažíte práve zmeniť.

Napríklad povedať si : Nebudem nikdy jesť žiadne nezdravé jedlo – je kruté. Ale povedať si, že sa nezastavíte na hamburger na ceste z práce je oveľa jednoduchšie a reálnejšie.

Často tvorí polovičku celého boja začať. Ak skutočne bojujete s tým aby ste sa dokázali sústrediť na váš cieľ, povedzte si jednoducho, že teraz strávite desať minút umývaním garáže, písaním nejakej správy alebo čímkoľvek. Raz tak dôjdete do štádia, keď nebudete musieť prekonávať vašu počiatočnú nehybnosť.

3. Nájdite si nástroje a techniky, ktoré vám pomôžu

Keď sa chceme stať sebadisciplínovaní, máme tendenciu domnievať sa, že všetko potrebujeme zvládnuť čisto len silou mysle.

To však nie je úplne nevyhnutné. Existuje množstvo trikov a nástrojov, ktoré vám pomôžu byť sebadisciplínovaný.

Napríklad ak držíte diétu, urobte si denník kde si budete zapisovať čo všetko ste zjedli. Dostane vás to viac do obrazu a podporí to  vašu vôľu.  Ak sa snažíte menej kontrolovať vašu emailovú schránku, urobte si problematickejšie otvoriť emailového klienta a to tak, že napríklad vypojíte kábel od internetu.

4. Značte si pokroky

Značenie si vášho pokroku je skvelý spôsob ako si zlepšiť vašu sebadisciplínu. Môže to byť veľmi povzbudivé keď vidíte pokrok, ktorý ste práve spravili. Je totiž jednoduché zabudnúť ako ďaleko ste sa dostali.

Spôsob značenia si pokrokov je založený na špecifických cieľoch, ktoré sa snažíte dosiahnuť.

Ale mohli by ste skúsiť.

  • vedenie si zápisníka, kde si môžete zapísať vaše dennodenné úspechy
  • značte si úspech do vášho kalendára….snažte sa získať reťaz X- iek ( napríklad za každú dvadsať minútovú prechádzku si naznačíte do kalendára X-ko )

5. Vyhľadajte podporu ostatných ľudí okolo vás

My ľudia sme spoločenské tvory a dáme sa ľahko ovplyvniť okolím. Chcete dôkaz? Zamyslite sa, že vždy keď si objednáte nejaký zákusok (alebo neobjednáte) urobíte to preto lebo všetci za stolom spravili to isté. Aspoň teda väčšinou to tak je.

Preto skutočne platí aby ste sa obklopovali sebadisciplínovanými ľuďmi. Možno váš priateľ/ka chodí každý deň pre zábavu behať a ovplyvní vás tak k cvičeniu. Alebo váš priateľ/ka robí všetko bezchybne a vy sa mu chcete rovnať.

Nehľadajte však len inšpiráciu. Povedzte ostatným ľuďom o čo sa pokúšate. Ak vaši priatelia vedia, že sa napríklad pokúšate odštartovať biznis, môžu vás v tom podporiť, a to tým, že vám ponúknu užitočné kontakty alebo vás povzbudia a v neposlednom rade s vami oslávia úspechy.

Samozrejme nepodceňujte silu sledovanosti. Ak sa snažíte niečo spraviť, povedzte o tom priateľom a uvidíte, že bude pre vás oveľa väčší problém sa z toho nakoniec vykrútiť.

Aké tipy používate vy na zlepšenie sebadisciplíny?