Steve Jobs, spoluzakladateľ a bývalý šéf firmy Apple bol jedinečný vodca a manažér. O tom snáď nikto nepochybuje. Či už ste majiteľ firmy, manažér alebo podnikateľ, myslím si, že neexistuje lepší vzor na inšpiráciu ako Steve Jobs. Po niekoľkých rokoch zaujímania sa o život tejto osoby som dal dokopy tri návyky, ktoré spravili Steva Jobsa úspešným.
Verím, že po prečítaní týchto osobnostných čŕt, ktoré boli pre Steva Jobsa hnacou silou k inovácii a vodcovstvu, získate potrebnú inšpiráciu, ako dostať vašu spoločnosť alebo podnikanie na vyššiu úroveň.
Návyk č.1 Zapojte do práce mozog
Steve Jobs raz definoval kreativitu, ako schopnosť spájať veci. Spájaním vecí mal na mysli hľadanie inšpirácie v iných odvetiach. Jobs našiel inšpiráciu v Zenovej meditácii, v reťazci hotelov The Four Seasons, počas návštevy Indie ho inšpiroval kuchynský robot alebo v telefónnom zozname. To však neznamená, že kradol nápady z iných odvetví. On iba používal tieto nápady pre inšpiráciu jeho vlastnej kreativity.
Jobs tiež veril, že svojim zákazníkom predáva sny a nie produkty. Preto tých, ktorí kupovali jeho produkty, nebral ako zákazníkov, ale ako ľudí, ktorí majú ambície a sny. Produkty, ktoré budoval, mali ľuďom pomôcť uvedomovať si ich sny.
Z toho vznikol aj citát: „Niektorí ľudia si myslia, že na kúpenie Macu musíte byť šialený, ale my v tej šialenosti vidíme génia.“
Takéto niečo vás učí byť opatrný pri vnímaní zákazníka. Jediné čo potrebujete je odhaliť ich vnútorný potenciál a potom môžete očakávať, že si získate ich myseľ a srdcia.
Návyk č.2 Spravte dieru do sveta
V roku 1976, keď Jobs spoločne so Stevom Wozniakom založili Apple, mali obaja víziu, dať počítač do rúk každodenného používateľa. V roku 1979 videli jedno z prvých grafických užívateľských rozhraní predvádzaných vo výskumnom ústave vo firme Xerox . Steve okamžite videl potenciál, aký v sebe táto technológia, ktorá bola ešte v zárodku, skrýva. Vedel, že to je kľúč, ako dostať počítač do rúk každodenného používateľa.
Práve táto technológia sa neskôr stala známou ako Macintosh a úplne zmenila spôsob, ako ľudia využívajú počítače. Prečo si teda vedci z Xeroxu neuvedomili plný potenciál ich vlastného výtvoru? Pretože celá vízia, ktorú mali, ak to môžeme volať vízia, bola limitovaná pre návrh nových kopírok. Táto osobnostná črta Steva Jobsa nás učí, že dvaja ľudia majú možnosť vidieť tú istú vec, ale vnímať ju úplne inak v závislosti od ich vízie.
Návyk č.3 Schopnosť vyvinúť trendové produkty
Schopnosť vytvárať trendové produkty (veľmi rád používal aj názov každodenné produkty), ktoré ľudia milovali, bola taktiež veľmi dôležitá osobnostná črta tohto inovátora. Keď príde na inováciu a interaktívny dizajn, Steve Jobs je v tomto smere naozajstnou legendou. Jobs kládol na dizajn veľký dôraz a trval na tom, aby bol absolútne perfektný. Veril, že práve dizajn bol základným prvkom k vytvoreniu novej generácie produktov, ktoré budú ľudia milovať.
Tento bod nás učí množstvo vecí. Vybral si dizajn a kládol na neho oveľa väčší dôraz ako na iné časti jeho podnikania. Neskôr sa práve dizajn stal pre Apple veľkou konkurenčnou výhodou, vďaka ktorej sa táto firma odlíšila od iných.
Záver
Tvrdiť, že iba tieto črty spravili Jobsa tak úspešným by asi nebolo na mieste. Isto boli aj iné veľmi dôležité črty, ktoré ho spravili tým, kým bol. Tieto sú však tie najdôležitejšie, z ktorých sa môžeme veľa naučiť. Ako majiteľ firmy, podnikateľ, vodca alebo manažér, existuje množstvo vecí, ktoré si môžete od Steva Jobsa zobrať k srdcu. Pre mňa to nebola jeho schopnosť navrhnúť trendové produkty, ale inšpirovanie sa inými odvetviami. Nemusíte sa na celý deň zavrieť vo vašej kancelárii. Nechajte sa inšpirovať vecami a ľuďmi, s ktorými prichádzate do kontaktu.
zdroj: dumblittleman.com, foto: flickr.com