Ak by vám niekto položil otázku, či sa vám lepšie nakupuje v predajni s veľkorysým výberom tovaru alebo v obchode s užším výberom produktov, čo by ste odpovedali? Každý má rád niečo iné, to je jasné, avšak odborníci majú na vec jasný názor.
Užší výber, lepší výber?
„Predajne s menším výberom produktov a ich druhov volia najmä ľudia, ktorí majú záujem o špecifický tovar. Teda, vedia už, čo chcú kúpiť a vstupujú do obchodu s konkrétnou predstavou. Druhá vec je, že obchod, ktorý nie je prepchatý výrobkami od výmyslu sveta, má svoj tovar starostlivo vybraný a obvykle ho vie dokonale odprezentovať zákazníkovi, či konečnému spotrebiteľovi,“ myslí si psychologička Jana Denková.
Tiež zastáva názor, že obchod, ktorý je plný výrobkov, pôsobí chaotickejšie ako usporiadaná predajňa, v ktorej si zákazník dokáže lepšie vybrať, necíti chaos ani nemá zmiešané pocity, ktoré často nastupujú pri návšteve predajne so stovkami druhov tovarov. Tovary v regáloch sú dobre viditeľné, nemusí pritom ísť iba o obchody s luxusným tovarom.
Zákazníci chcú vyberať z rôznych ponúk
Napriek tomu, že v striedmo naplnenej predajni máte lepší prehľad, slovenské obchody razia cestu ku spotrebiteľovi práve širokou ponukou. Tá dokáže pokryť potreby a nároky väčšieho množstva ľudí ako len úzkej vzorky zákazníkov. Ide o marketingový ťah, pri ktorom chce značka predať svoj tovar čo najväčšiemu počtu ľudí.
V obchode ide najmä o predaj, preto niet divu, že predajní zameraných na jeden alebo len niekoľko druhov tovaru, skôr ubúda ako pribúda. „Predajne s menším počtom produktov, sú hitom najmä v zahraničí a ide skôr o obchody, ktoré si volia skôr exkluzívny tovar ako mainstreamové kúsky. Ich heslom je ´kvalita, nie kvantita´. Avšak, ak by zákazníci nechceli široký výber, do plných, často neprehľadných predajní, by nechodili,“ domnieva sa Denková.
Náš zákazník, náš pán – tak znie motto, ktorým sa riadia majitelia menších predajní i veľkoobchodov. Obe skupiny majú totiž spoločný cieľ odhliadnuc od počtu tovarov v ich obchode – zvýšiť svoje zisky a obraty na maximum.