Väčšina z nás by si rada zlepšila svoju sebadôveru. Ale prečo?

Ako na nás vplýva nedostatok sebadôvery a ako môže jej získanie ovplyvniť náš život? Čo je to vôbec sebadôvera? Odkiaľ pochádza? Prečo jej majú niektorí ľudia viac ako ostatní?

Čo je to sebadôvera?

Sebadôvera má rôzne podoby. Všetko záleží od toho ako veľmi veríme vo svoje schopnosti a ako sa vieme vysporiadať s tým, čo nám kladie do cesty život. Existujte veľmi malé množstvo ľudí, ktorí si nedôverujú v ničom a rovnako tak existuje veľmi málo ľudí, ktorí majú pocit, že môžu zvládnuť takmer čokoľvek.  Takže problém väčšiny ľudí je, ako si zlepšiť svoju sebadôveru.

Je veľmi dôležité vedieť rozlišovať, keď si niekto dôveruje vo vykonávaní určitých vecí (ako je lietanie alebo rozprávanie cudzím jazykom) a dôverovanie v samého seba. 

Niekto si totiž nemusí dôverovať vo vykonávaní určitej úlohy, napriek tomu má vysokú hladinu sebadôvery. Taká osoba vie, že neschopnosť vykonávať nejakú úlohu, nemá žiadny vplyv na jej osobnosť. 

Ako zvýšiť hladinu vašej sebadôvery

Spôsob ako získať v určitých schopnostiach viacej sebadôvery vedie cez ich poznávanie a v nepretržitom trénovaní. Spôsob ako zvýšiť našu sebadôveru vedie cez zbavenie sa myšlienok, ktoré vás brzdia. Každá negatívna myšlienka, ktorú v sebe máme, oslabuje úroveň našej sebadôvery. Mám na mysli vety ako nie som dosť dobrý, som nedostačujúci, som bezmocný, nie som schopný, všetko do čoho sa pustím je nanič, som bezcenný. 

Akonáhle pochopíte, že množstvo negatívnych myšlienok oslabuje úroveň vašej sebadôvery a zbavíte sa ich, budete rásť. Pochopíte mýtus, že sebadôvera pochádza z úspechov a zlyhaní v určitých životných projektoch.

Ak ste uspeli ako dieťa v nejakej úlohe a vaši rodičia vám neustále tvrdili, že by ste to mali spraviť lepšie, pravdepodobne ste sa na tom časom vykašlali. Všetko do čoho sa pustím, je nanič a podobné myšlienky, ktoré vám behali hlavou, oslabovali hladinu vašej sebadôvery. Na druhej strane, ak ste ako dieťa vo veľa veciach neuspeli a vaši rodičia vám rozprávali niečo ako: „To je dobré, nikomu sa to nepodarí na prvý krát. Ak budeš trénovať, staneš sa lepším“ – pravdepodobne ste si pomysleli: Ak budem pokračovať v skúšaní, pravdepodobne môžem zvládnuť čokoľvek. Takáto myšlienka zvýši úroveň vašej sebadôvery.

Inými slovami, úroveň vašej sebadôvery záleží od vašich myšlienok, nie od vašich výsledkov v praxi.

A ak ste si vytvorili niekoľko pozitívnych myšlienok, zlyhanie budete brať ako dočasné zdržanie, ktoré však s vami ako s osobu nemá nič spoločné. 

Pár následkov slabej sebadôvery

Nedostatok sebadôvery môže vyústiť v ďalšie problémy, ako je prokrastinácia (odkladanie práce – obávame sa, že nebudeme odvádzať dobrú prácu, preto ju odkladáme), obávame sa názoru druhých (nemáme dostatok sebadôvery na utvorenie si vlastného názoru), máme v hlave hlas, ktorý nás neustále kritizuje za všetko, čo urobíme (pretože všetko čo robíme nie je dostatočne dobré) a stres (pretože sa neustále bojíme, že to čo robíme je nepostačujúce).

Nedostatok sebadôvery môže tiež vyústiť k sebazničujúcemu správaniu. Môže vám brániť v tom, aby ste niečo vôbec niekedy začali robiť. Alebo vás núti skončiť pri prvom náznaku problému. Alebo vás môže viesť k sabotovaniu samého seba, práve vo chvíli keď sa blížite k úspechu, pretože máte pocit, že v skutočnosti si nezaslúžite to, čo chcete. Alebo ak nejako zvládnete získať to, čo chcete, nedostatok sebadôvery vám bude brániť v tom, aby ste si naplno užili váš úspech.

Ako budovanie sebadôvery zlepšuje váš život?

Niektoré výhody budovania sebadôvery zahŕňajú: Budete dostávať viacej šancí. Prestanete odkladať vašu prácu. Budete robiť čokoľvek, čo budete potrebovať, aby ste sa posunuli bližšie k vašej vízií. Začnete robiť veci, ktoré ste vždy chceli, ale nikdy ste sa k nim nedostali. Bude pre vás ľahšie pohybovať sa v spoločnosti. Rozprávať sa a stretávať sa s novými ľuďmi bude pre vás oveľa ľahšie. Nebudete sa viac obávať chýb. A budete robiť to, čo chcete, bez toho, aby ste sa zamýšľali nad tým, čo si ostatní budú myslieť.