Založenie e-shopu si vyžaduje od začiatku prehľad v mnohých oblastiach marketingu i poznanie platnej legislatívy. Ktoré sú to, si povieme v našom článku. Tiež sa zmienime o niektorých nástrojoch, ktoré vám pomôžu presadiť sa v boji s konkurenciou.
Význam podnikateľského nápadu
Ako prvé pri založení e-shopu si treba dôkladne premyslieť podnikateľský nápad, najmä predmet záujmu vášho obchodovania. Mnohí začínajúci podnikatelia však tento bod preceňujú a snaha o idealizovanie nápadu im zaberie strašne veľa času. V praxi je nápad samozrejme dôležitý, ale oveľa dôležitejšia je exekutíva, model financovania, systém práce a ďalšie.
Prieskumy
Potrebné tiež je, aby ste si urobili prieskum o sortimente, ktorý chcete predávať. Zároveň veľmi pomôže poznať budúcu konkurenciu. Ďalej je potrebné si preveriť právne náležitosti pri predaji vášho sortimentu.
Rovnako vám pomôže prieskum ohľadom identifikácie a správania vašej cieľovej skupiny. S ohľadom na cieľovú skupinu je dobré si hneď na začiatku ujasniť koncepciu web stránky, napríklad či budete na web stránke potenciálnym zákazníkom vykať alebo tykať, alebo či budete používať aj hovorové výrazy a nielen tie seriózne. Jednoducho povedané, vdýchnuť svojmu e-shopu svoju dušu a jedinečný charakter, prostredníctvom ktorého sa budete prihovárať zákazníkom.
Sklad vs. dropshipping
Tiež si musíte zvoliť formu skladovania pre svoj e-shop. Ak máte k dispozícii priestory, môžete sa vybrať cestou klasického skladu. Ak nemáte takúto možnosť, v tom prípade je pre vás ideálny tzv. dropshipping – majiteľ e-shopu nenakupuje tovar na svoj sklad, ale objednáva ho priamo u dodávateľa a ten ho posiela rovno zákazníkovi. V tomto prípade je ale vaša marža podstatne nižšia. Pochopiteľne, ak máte nápad a ste v niečom šikovní a zruční, môžete predávať aj svoj vlastný tovar.
GDPR dokumentácia
Vypracovanie GDPR je potrebné pre každý jeden e-shop. Pokiaľ chcete podnikať online, musíte s ním počítať. GDPR má na svedomí Európske nariadenie č. 2016/679 GDPR. Toto nariadenie teda platí už štyri roky a prinieslo so sebou množstvo nových pravidiel a povinností v ochrane osobných údajov, pričom je platné v celej Európskej únii.
Zákazníkov a majiteľov e-shopu usmerňuje v právach ohľadom pristupovania, vymazávania a obmedzovania v prístupe k spracovaným dátam. Tiež udáva prísne kritériá, ako váš e-shop môže s týmito osobnými údajmi narábať a používať ich. Bez nadsázky sa dá povedať, že ide o najlepšie pokrytú ochranu osobných údajov na svete.
Samozrejme, vyvstáva tu otázka, ako si s tým poradiť? Tu je jednoduché riešenie. Vzhľadom na komplikovanosť platnej legislatívy a množstvo usmernení v nej obsiahnutej, je určite tým najlepším riešením zveriť vypracovanie GDPR odborníkovi, ktorý sa zaoberá obchodným právom. Budete mať istotu, že sa na nič nezabudne.
Obchodné podmienky
Ďalšou dôležitou nevyhnutnosťou je mať na web stránke uverejnené obchodné podmienky pre e-shop, ktorú sú záväzné ako pre zákazníkov, tak i pre majiteľa e-shopu. K tomu samozrejme patrí aj vypracovaný reklamačný poriadok, uvedené platobné možnosti či spôsob dopravy tovaru.
Na základe týchto dokumentov potom prebieha celý proces predaja a nákupu vášho tovaru ponúkého na web stránke shopu, vrátane možnosti jeho vrátenia zákazníkom. Podobne ako v prípade GDPR, je najlepšou možnosťou zveriť vypracovanie obchodnej dokumentácie skúsenému odborníkovi.
Zakúpenie domény
Pred zakúpením domény je potrebné vymyslieť názov e-shopu s ohľadom na dostupnosť doménové mena a koncovky. Dobrý názov e-shopu ešte neznamená, že je doména s týmto názvom voľná a použitie menej používaných alebo netradičných koncoviek domén môže výrazne zhoršiť vaše šance na podnikateľský úspech e-shopu. Výborným pomocníkom v tomto smere je národný registrátor domén, pomocou ktorého si dostupnosť svojho návrhu na názov domény ľahko overíte.
Technické riešenie
Dostávame sa k jadru založenia si vlastného e-shopu, a síce k jeho samotnej realizácii. Tu sa treba rozhodnúť, akú formu platformy si zvolíte, na ktorej potom bude váš e-shop fungovať.
V podstate máte na výber z 3 možností. Môžete buď postaviť e-shop na niektorej predpripravenej platforme (e-shop na prenájom), kde budete platiť mesačne za užívanie funkcií e-shopu alebo využiť niektorý voľne dostupný systém, napr. Prestashop, Open Cart alebo WordPress Woocommerce, ktorý je vhodný najmä pre e-shopy s menej produktami. Treťou možnosťou je vytvorenie e-shopu na mieru s vlastným CMS. Pri tretej možnosti však rátajte s podstatne vyššími nákladmi spojenými aj s neskorším aktualizovaním systému či pridávaním nových fukcionalít.
Grafický dizajn
Prvá činnosť, pri ktorej potrebujete dobrého grafika bude samozrejme tvorba loga. Logo a firemná identita sú veľmi dôležité a veľa vypovedajú o tom, ako vás bude vnímať cieľová skupina
Pamätať by ste mali aj na dizajn webovej stránky a navrhnúť ho v kontexte s vašou firemnou identitou. Grafika by mala spĺňať dnešné UX štandardy – pre zákazníka čo možno najjednoduchšia orientácia v e-shope a pohodlný nákup.
V súčasnosti sa dostáva do popredia aj tzv. mobile first prístup, ktorý tiež treba pri tvorení grafickej stránky e-shopu zohľadniť. Prieskumy totiž ukazujú, že väčšina zákazníkov sa na internet pripája cez svoje mobilné zariadenia, preto na to treba pamätať. Inak hrozí, že žiadaná stránka sa bude zobrazovať príliš dlho a dlhé čakanie samozrejme nikto nemá rád.
SEO optimalizácia – search engine optimization
V dnešnej dobe je SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) základnou činnosťou pri tvorbe nového webu. Už samotná realizácia webu alebo výber CMS by mali prebiehať s ohľadom na SEO. Od toho totiž závisí, či sa zákazníci k vašej stránke dostanú už krátko po jej spustení a postupne ju budú viac navštevovať, ak vaše SEO aktivity budú vhodne naplánované a dostatočné.
Na rozdiel od platenej reklamy máte pri SEO tú výhodu, že za kliknutia na web z Google neplatíte. Avšak pri realizácii SEO činností musíte počítať s tým, že ich výsledky sa prejavia až po pár týždňoch či mesiacoch.
Google najmä zo začiatku uprednostní vo vyhľadávaní stránky s dlhšou históriou a lepším odkazovým portfóliom. Preto je dobré zamerať sa na tvorbu osobitého kvalitného obsahu, článkov na blog a dostatočne kategorizovať vaše produkty tak, aby ste už na začiatok získali pozície v Google s menej konkurenčnými slovami. Neskôr samozrejme môžete pomýšľať na top pozície pri konkurenčnejších kľúčových slovách.
V každom prípade patria SEO aktivity rozhodne medzi tie činnosti, pri ktorých sa oplatí spolupráca so SEO odborníkom. Ak máte základné znalosti o SEO, je to super, ak ich môžete aplikvoať. Ale SEO je tak dynamické odvetvie a hovorí sa toľko mýtov, že pri neodbornom SEO si môžete dosť uškodiť. Zamerajte sa preto na základ vášho podnikania a SEO nechajte odborníkom.
Ďalšie činnosti online marketingu
Založiť svoj vlastný e-shop nie je až tak zložité. Avšak podstatne komplikovanejšie je presadiť sa v konkurencii, budovať svoju značku a neustále sa rozvíjať. Je preto jasné, že bez ďalších investícií do online marketingových aktivít a reklamy sa to nezaobíde.
Vykročenie tou správnou nohou je aj správa účtov na Facebooku a Instagrame a PPC reklama napríklad pri využití systémov Google Ads či Facebook.
Dôležitým nástrojom sú aj cenové porovnávače, pomocou ktorých zistíte, či sú vaše ceny tovarov relevantné.