Svoju pozornosť stále viac obraciame na seba. Na naše potreby, načúvame svoje telo a zameriavame sa na to, aký životný štýl zvolíme. A či sme spokojní a šťastní. Ak nie, prečo je tomu tak. Sme jednoducho aktívnejší, a tak aj pristupujeme k svojmu ja. Vonkajšiemu i vnútornému.

„Hekerstvo“ pre správne fungovanie

Biohacking nie je termín, s ktorým by sme sa ešte nestretli. Nerobí neplechu, ako to vnímame v iných súvislostiach. Je to, naopak, aktívny a pozitívny prístup k vlastnému životu. Buď to môžeme robiť navonok, alebo vnútorne. Teda vnímaním vlastných potrieb, využívaním liekov, cvičením či inými technikami „hackovať“ funkcie svojho tela, aby sme dosiahli jeho optimálne súznenie.

Strava ako súčasť nášho života

Bez príjmu stravy si zrejme nedokážeme predstaviť deň. Bez kvalitných zdravých potravín si možno nevieme predstaviť varenie a prípravu jedla. Nejde iba o to, čo kupujeme, ale aj kde to kupujeme. Ak náš život smeruje za poznaním, čo naše telo potrebuje, čomu by sme sa mali vyvarovať a čo mu robí dobre (alebo zle), sme na dobrej ceste „hacknúť“ organizmus v pozitívnom slova zmysle.

Aby sme pristupovali k nášmu stravovaniu zodpovedne, je potrebné si uvedomiť, že vnímanie našich potrieb a prepojenie nášho tela s hlavou sú základ. Zo stravy by sme mali vynechať cukor. Cukor je totiž spojený s pôvodom mnohých ochorení a povedzme si pravdu, hoci je takmer v každom jedle, ktoré zjeme, nabáda nás to, aby sme o svojej strave premýšľali.

Pamätajme teda na to, čo jeme. Jedzme najmä zeleninu, kvalitnú, v dostatočnom množstve a pestrú, ako sa najviac dá. Rovnako dobre ako kvalitná a bohatá zelenina budú nášmu telu robiť aj zdravé tuky a vysoko kvalitné bielkoviny.

Nielen vnímanie toho, čo vhodné jeme, je potrebné. Je nutné zamyslieť sa aj nad tým, čo nášmu telu neprospieva a čomu by sme sa mali vyvarovať. Stále častejšie počúvame o intolerancii na potraviny či na zložky potravín. Hoci sú to možno tie jedlá, ktoré milujeme, musíme si uvedomiť, že nám robia zle a telo nám tým chce niečo naznačiť. Ak máte pocit, že telo na niečo reaguje bolesťou či iným problémom, sledujte ho a v prípade potreby zájdite za lekárom.

Do stravy zapracujte týchto pomocníkov

Vitamíny. Je to také jednoduché, naozaj! Ak sa pýtate ktoré, tu je odpoveď.

Horčík – pomáha bojovať proti stresu, zvyšuje výkonnosť pamäte, zlepšuje kognitívne schopnosti.

Vitamín D – chráni mozog pred voľnými radikálmi, ktoré by mohli mozog poškodiť a znížiť kognitívne schopnosti.

Kurkuma – obsahuje kurkumín, ktorý má pozitívny vplyv na fungovanie mozgu. Je to antioxidant, ktorý pomáha chrániť mozog pre radikálmi, podobne ako to robí vitamín D.

Vitamíny skupiny B – bojujú proti zmršťovaniu mozgu, ktorý je jedným z faktorov nástupu Alzheimerovej choroby.

Želatína, ale nie želé

Kolagén, ktorý možno lepšie poznáte ako želatínu, je jedným z prostriedkov, ako obohatiť svoju stravu. A nielen tú! Kolagén je skvelý aj pre vlasy, krajšiu pleť a nechty. Zlepšuje nevzhľadnú celulitídu, zlepšuje hustotu kostí, podporuje zdravie ďasien, znižuje bolesť kĺbov.

Jedným z najcennejších prínosov kolagénu je, že pomáha zlepšovať „zdravie“ črevnej výstelky, miestu, ktorá je najcitlivejšie na potraviny, ktoré nám robia zle. Rozhodne stojí za to zaradiť ho do každodennej stravy aspoň v malom množstve.

Čo je zelené, to je zdravé

Chlorofyl je jednou z najsilnejších životodarných látok na planéte. Potraviny, ktoré ho obsahujú veľa, sú užitočné najmä pri vytváraní nových krvných buniek, pri čistení organizmu, ochraňujú organizmus pred civilizačnými chorobami. Rovnako ako kolagén, aj rôzne formy chlorofylu (od tekutého chlorofylu, cez jačmeň, chlorellu, spirulinu) by sa mali stať súčasťou vašej stravy už len pre tieto blahodarné účinky na organizmus.

Samotný chlorofyl zabezpečuje čistejšiu pleť, tvorí dôležitý faktor pri detoxikácii organizmu, obsahuje dôležité vitamíny, minerály, esenciálne mastné kyseliny, je dôležitou prevenciou pred rôznymi druhmi ochorení a je najlepším prostriedkom zdravého trávenia.

Samozrejme, ide aj o zelenú zeleninu – špenát, šaláty, rôzne druhy zelených plodov, ale aj probiotiká či riasy. Vlastne akýkoľvek antioxidant, ktorý telu pomôže ostať zdravému, je tou správnou voľbou.

Omega 3-mastné kyseliny

Časopis Forbes im predpovedal žiarivú budúcnosť. A to aj preto, že omega 3-mastné kyseliny možno považovať za zdravé tuky, ktoré znižujú riziko srdcových ochorení, depresie, artritídy a ďalšie. Vaše telo ich nemôže samo vyrobiť. No podobne ako ostatné spomínané zložky, aj tieto kyseliny sa správnou stravou dostanú do vášho organizmu.