Máte pocit, že pomer času stráveného v práci, nie je v poriadku s tým v osobnom živote? Trávite v práci veľké množstvo času? Máte pocit, že musíte ešte spraviť kopec vecí, ale nedarí sa vám ich dokončiť? Je to už dlhá doba, čo ste si dali pauzu alebo ste boli na dovolenke?
Ak ste odpovedali na každú z predchádzajúcich otázok kladne, je veľká šanca, že o chvíľu o chvíľu v práci skolabujete. A to hlavne ak ste workoholik alebo si neustále na svoje plecia nakladáte viac roboty ako môžete zvládnuť. Svetlá stránka stále pracujúcich ľudí, je že získavajú skúsenosti a neustále rozvíjajú svoje vedomosti. Tou temnou je, že hazardujú so svojim zdravím a vzťahmi.
Pred totálnym pracovným zlyhaním vám môže pomôcť nasledujúcich sedem krokov:
1. Plánujte dopredu
Spravte si prehľadný rozvrh. Najväčšou príčinou vyhorenia je často krát nedostatočné plánovanie. Ak máte veľa záväzkov je dosť možné, že musíte stihnúť veľa vecí naraz. To vedie k dlhému ponocovaniu a zvyšovaniu stresu.
Preto odporúčam urobiť si plán, z ktorého vám bude jasné, čo musíte spraviť dnes, o týždeň alebo o mesiac. Spravte si prehľadný plán, v ktorom vám vaše nastávajúce povinnosti udrú hneď do očí. Takýmto spôsobom budete vedieť, kedy máte váš deň komplet nabitý a kedy by ste možno ešte nejakú prácu navyše zvládli. Hlavné je nechať si dostatok času pre každý váš projekt.
2. Vyhraďte si voľný čas
Práca nesmie nikdy zasahovať do vašich voľnočasových aktivít. Vy čo milujete svoju prácu, ktorá vás živý, by ste najradšej asi pracovali neustále (okrem spánku a jedenia). V našom živote sú však miesta, ktoré nemôže byť vyplnené iba prácou, ale aj relaxačnými aktivitami. Napríklad čas strávený s vašimi najbližšími, priateľmi. Čas, ktorý venujete len pre seba, na krátke prechádzky alebo venovaniu sa vašich koníčkov. Čas na cvičenie, kedy dávate do poriadku vaše telo a myseľ. Všetky tieto aktivity sú veľmi dôležité, a preto by mali byť naplánované vo vašom diáry. V žiadnom prípade ich neznevýhodňujte pred pracovnými povinnosťami. Jednoducho vyhraďte si týždenne čas, kedy sa budete venovať vašim vzťahom, zdraviu a oddychu.
3. Dajte ostatným jasne najavo, že pracujete
Veľmi často sa stáva, že vaši kolegovia alebo klienti na vás majú náhle nejaké požiadavky, kedy potrebujú vašu asistenciu. Tým, že sa im idete okamžite venovať si spôsobujete nedorobenú prácu. Ak si nestanovíte čas, kedy sa vám môžu ozvať so svojimi prosbami, bude sa to stávať stále dookola. Dajte im preto vedieť, že máte nejaké povinnosti. Vďaka tomu si budete môcť naplánovať svoju prácu všetci naraz.
4. Vyhýbajte sa nadčasom
Stanovte si jasné hranice. Ak si vyhradíte na projekt čas X-Y, potom sa uistite, aby ste ho stihli dokončiť do času Y. Nezaoberajte sa inými vecami, ktoré nemáte vo vašom pracovnom rozvrhu. Ak určitá úloha nejde podľa vašich predstáv, pravdepodobne toho za ďalšiu jednu alebo dve hodiny veľa nestihnete. Prestaňte na tom pracovať a vráťte sa k tomu zajtra s čistou hlavou. Sám na sebe poznám, že keď si dám pauzu, pracujem oveľa produktívnejšie.
5. Robte iba to podstatné
V každej práci sa delia činnosti na dôležité a podporné (administratíva a pod.). Skúste sa preto zamerať hlavne na tie dôležité. Ja to robím väčšinou tak, že si napíšem súpis všetkých činností, ktoré ma dnes čakajú, a potom z nich vyberiem 20%, ktoré pre mňa po dokončení budú znamenať 80% všetkej práce. Okamžite na nich začnem pracovať, a keď stihnem, sústredím sa na tých ostávajúcich 80%, ktoré majú pre mňa menšiu dôležitosť. Pokiaľ máte pod sebou podriadených, pokojne môžete takéto úlohy delegovať. Pri využívaní tejto metódy cítim, že som na konci dňa vykonal oveľa viac vecí ako inokedy. A keď sme pritom, tak väčšinou sa pri práci zasekneme práve na tých jednoduchých úlohách, ktoré pre nás nemajú až tak veľký význam.
6. Rozprávajte sa s niekým
Malý rozhovor vám môže trocha pretriediť vás duševný neporiadok. Ak sa cítite prepracovaní, povedzte to svojim priateľom. Opýtajte sa ich či by si s vami nešli sadnúť na kávu, trocha sa porozprávať alebo jednoducho zatelefonujte niekomu blízkemu. Ak máte pocit prepracovanosti, nemusíte v tom byť sám. Boli by ste prekvapení, koľko ľudí z radov vašich blízkych, by si vás rado vypočulo. V prípade, ak potrebujete poradiť od niekoho skúsenejšieho, môžete sa skúsiť porozprávať s vašim kolegom, nadriadeným alebo učiteľom.
7. Dbajte na vaše zdravie
Pracovať neskoro do nočných hodín býva často na úkor spánku. Samozrejme, zo začiatku sa zdá byť všetko v pohode. Poviete si, že dnes potiahnem a zajtra to dospím. Avšak nedostatok spánku sa po čase môže nakopiť a udrieť v tej najnevhodnejšej chvíli.
V žiadnom prípade neberte vaše zdravie na ľahkú váhu. Prosím, uistite sa, že spíte denne aspoň päť hodín. Dôležité je taktiež pravidelné cvičenie a zdravé stravovanie.
A čo vy?
Máta nejaké ďalšie skúsenosti, ktoré vám pomáhajú pred totálnym zlyhaním v práci? Pokojne sa s nami o ne podeľte dole v komentároch.